Czego można się spodziewać na egzaminie ... to przykładowe pytania, ale mogą być inne. Ogólnie w tym wykładzie głównym tematem jest przepływ informacji przez mózgi więc próbowałem wybrać pytania z tym związane.
Odpowiedzi typu "słyszałem, że ... " albo "wszyscy wiedzą" proszę nie pisać!
Potrzebne są konkretne argumenty.
Możecie sobie sami zrobić test, zajrzyjcie do notatek i zobaczcie czy zgadza się to z waszymi odpowiedziami ...
- Jakie zadania stoją przed mózgami?
- Jakie funkcje są do tego przydatne?
- Narysuj ogólny schemat działania mózgu.
- Co to jest determinizm neuronalny?
- Co oznacza determinizm genetyczny?
- Co może wyjaśnić perspektywa ewolucyjna?
- Wymień 6 rzeczy, których potrzebujemy do przeżycia; jakie struktury mózgu za to odpowiadają?
- Spróbuj odnieść różne kompromisy do mechanizmów: stabilność/plastyczność, energia zużywana przez mózg/zysk energetyczny organizmu; wiedza wrodzona/wiedza nabyta; skupienie/rozproszenie, uczenie się/wykorzystywanie umiejętności; oszczędność energii/szybka reakcja; przepływ informacji wewnątrz/na zewnątrz mózgów.
- Od czego zależą kompromisy ewolucyjne u różnych gatunków? Podaj przykłady.
- Przykłady zaburzenia funkcji odpowiedzialnych za zachowanie kompromisów.
- Dlaczego widzimy kolory?
- Dlaczego nie widzimy w nadfiolecie?
- Ile i jakich receptorów mają oczy ludzi, ssaków morskich, ryby rafowych, motyli?
- Dlaczego widzimy przestrzennie? Jakim zwierzętom taka umiejętność jest przydatna i dlaczego?
- Jakie mogły być początki kolumn korowych?
- Czy geny zawierają pełną informację o strukturze mózgu? Uzasadnić.
- Oszacuj całkowitą długość nici DNA w komórkach Twojego ciała i porównaj z odległością do Słońca.
- Oszacuj w najprostszy sposób liczbę bitów, którą może zapamiętać ludzki mózg.
- Jaka jest średnia masa mózgu człowieka i ile w nim jest wody?
- Jaka jest moc elektryczna mózgu w watach, jaką część energii zużywanej przez organizm to stanowi?
- Jaka moc elektryczna jest potrzebna by wszystkie neurony działały z maksymalną częstością? Co by się wtedy stało?
- Ile mamy neuronów w mózgu? Ile w móżdżku? Ile synaps? Kiedy mamy ich najwięcej?
- Oceń liczbę prostych operacji zachodzących w mózgu w ciągu sekundy.
- Jakie były presje selekcyjne powodujące rozwój mózgu?
- Jaki czynniki wpłynęły na rozwój inteligencji w procesach ewolucyjnych?
- Co zwiększa szanse przeżycia organizmu?
- Jaka cecha mózgu wiąże się ewolucyjnie z pierścienicami?
- W jakim wieku liczba synaps przestaje się powiększać?
- Dlaczego neurony nie dzielą się tak jak inne komórki?
- W jakich obszarach mózgu powstają nowe neurony i dlaczego nie we wszystkich?
- Jakie są różnice anatomiczne między półkulami mózgu?
- Co to jest komisurotomia i jakie wnioski płyną z badań pacjentów po takim zabiegu?
- Jak można scharakteryzować różnice w przetwarzaniu informacji wzrokowej lewej i prawej półkuli?
- Jakie są efekty uszkodzeń lewej i prawej półkuli?
- Jakie znaczenie ewolucyjne mogła mieć specjalizacja półkul?
- Co możne oznaczać nieokreślony niepokój emocjonalny?
- Jak można interpretować stwierdzenie: "To jeszcze do mnie nie dotarło" i podobne?
- Centralny układ nerwowy z perspektywy rozwojowej.
- Wymienić 3 podstawowe funkcje kory mózgu.
- Jakie są podstawowe mechanizmy przetwarzania informacji przez korę?
- Pola Brodmanna i ich podstawowe funkcje.
- Jakie jest cel projektu ludzkiego konektomu.
- Czym jest sieć wzbudzeń podstawowych i jakie obszary mózgu się do niej zaliczają?
- Jakie mamy sieci rozległe? Jakie obszary wiążą ze sobą?
- Co o zaburzeniach i chorobach psychicznych dowiedzieliśmy się z badań konektomu?
- Jakie mamy pierwotne obszary zmysłowe? Jakie wtórne? Jaka jest ich rola?
- Gdzie znajduje się pierwotna kora czuciowa i jakie informacje otrzymuje?
- Jaka jest rola somatosensorycznych map topograficznych?
- Gdzie jest wtórna kora czuciowa i jaką pełni role?
- Gdzie leży dodatkowa kora czuciowa i jaka jest jej rola?
- Co to jest sterognozja? Dermoleksja? Ślepota ciała?
- Co to optyczna ataksja i z jakimi uszkodzeniami mózgu się wiąże?
- Jaki jest schemat dróg reakcji na ból?
- Co to jest i jak się przejawia asymbolia bólu?
- W jaki sposób czuciowe mapy topograficzne mogą się zmieniać?
- Jakie rodzaje wzroku spotyka się u zwierząt różnych gatunków?
- Na czym polega przewaga ośmiornic w budowie oczu?
- Wymień sprzeczne wymagania jakie natura stawia widzeniu.
- Jak wygląda szlak wzrokowy od oka do kory? Uwzględnij podział na szlak wielkokomórkowy i drobnokomórkowy.
- Dlaczego istnieją dwa szlaki, wielkokomórkowy i drobnokomórkowy?
- Jakie obszary składają się na brzuszny szlak wzrokowy i jakie są jego funkcje?
- Jakie obszary składają się na grzbietowy szlak wzrokowy i jakie są jego funkcje?
- Czemu nie widzimy obrazu odwrotnie?
- Co to jest prozopagnozja i jakie uszkodzenia mózgu ją powodują.
- Na czym polega i z czym się wiążę agnozja kształtu? Symultagnozja?
- Co to jest ślepota korowa i na czym polega ślepowidzenie?
- Czym różni się achromatopsja od anomii barw?
- Zespół Charlesa Bonneta i metamorfozja.
- Pierwotna kora słuchowa i jej połączenia z innymi obszarami.
- Wtórna kora słuchowa.
- Wyspa i równina skroniowa.
- Jakie znasz afazje?
- Opisać afazję nazewniczą (lub afazję xxx).
- Jakie może być ewolucyjne znaczenie muzyki?
- Czy ludzie mogą orientować się podobnie do nietoperzy? Jak?
- Co to jest substytucja zmysłów? Podać przykłady.
- Dlaczego kora oczołodołowa jest bardzo ważna dla percepcji?
- Rodzaje pamięci, podział pod różnymi względami.
- Jaka jest pojemność pamięci roboczej i jakie obszary mózgu są dla niej kluczowe?
- Co to jest LTP i LTD?
- Jak mózg realizuje pamięć epizodyczną?
- Anatomia pamięci proceduralnej.
- Rola hipokampa.
- Rola ciała migdałowatego w procesach pamięci.
- Rola prążkowia w procesach pamięci.
- Rola móżdżku w pamięci.
- Czym jest pamięć epizodyczna? Jakie struktury pozwalają na jej działanie?
- Jak może powstać pamięć semantyczna?
- Jakie obszary kory biorą udział w kodowaniu pamięci operacyjnej?
- Jakie znasz rodzaje amnezji?
- Jakie procesy zaburzone są w amnezji następczej?
- Jakie znasz inne zaburzenia pamięci poza amnezjami?
- Dlaczego w starszym wieku lepiej pamięta się zdarzenia sprzed lat niż niedawne?
- 7 grzechów pamięci i ich sens ewolucyjny.
- Organizacja ośrodków mózgu związanych z mową.
- Rola ośrodka Broki
- Rola ośrodka Wernickiego.
- Szlaki przetwarzania sygnałów mowy.
- Jak kodowane są pojęcia w mózgu?
- Jakie obszary analizują pojęcia związane z działaniem a jakie z własnościami obiektów?
- Jakie funkcje związana z mową realizowane są przez półkulę dominująca a jakie przez przeciwległą?
- Czym objawiają się parafazje i jakie uszkodzenia mózgu je powodują?
- Co to jest anomia kolorów i jakie uszkodzenia ją powodują?
- Jaka jest funkcja korowych struktur przyśrodkowych?
- Co to jest syndrom fałszywej pamięci i co może być jego przyczyną?
- Na czym polega dysmorfia ciała i co może być jej przyczyną?
- Urojeniowe zespoły błędnej identyfikacji: Capgras, Fregoli, intermetamorfoza, sobowtóra, Cotarda ... objawy i możliwe przyczyny.
- Jakie zmiany w mózgu mogą być przyczyną urojeń monotematycznych?
Powrót do wykładów