Czego można się spodziewać na egzaminie ... to przykładowe pytania, ale mogą być inne. Ogólnie w tym wykładzie głównym tematem jest przepływ informacji przez mózgi więc próbowałem wybrać pytania z tym związane.
Odpowiedzi typu "słyszałem, że ... " albo "wszyscy wiedzą" proszę nie pisać! Potrzebne są konkretne argumenty.
Możecie sobie sami zrobić test, zajrzyjcie do notatek i zobaczcie czy zgadza się to z waszymi odpowiedziami ...

  1. Jakie zadania stoją przed mózgami?
  2. Jakie funkcje są do tego przydatne?
  3. Narysuj ogólny schemat działania mózgu.
  4. Co to jest determinizm neuronalny?
  5. Co oznacza determinizm genetyczny?
  6. Co może wyjaśnić perspektywa ewolucyjna?
  7. Wymień 6 rzeczy, których potrzebujemy do przeżycia; jakie struktury mózgu za to odpowiadają?
  8. Spróbuj odnieść różne kompromisy do mechanizmów: stabilność/plastyczność, energia zużywana przez mózg/zysk energetyczny organizmu; wiedza wrodzona/wiedza nabyta; skupienie/rozproszenie, uczenie się/wykorzystywanie umiejętności; oszczędność energii/szybka reakcja; przepływ informacji wewnątrz/na zewnątrz mózgów.
  9. Od czego zależą kompromisy ewolucyjne u różnych gatunków? Podaj przykłady.
  10. Przykłady zaburzenia funkcji odpowiedzialnych za zachowanie kompromisów.
  11. Dlaczego widzimy kolory?
  12. Dlaczego nie widzimy w nadfiolecie?
  13. Ile i jakich receptorów mają oczy ludzi, ssaków morskich, ryby rafowych, motyli?
  14. Dlaczego widzimy przestrzennie? Jakim zwierzętom taka umiejętność jest przydatna i dlaczego?
  15. Jakie mogły być początki kolumn korowych?
  16. Czy geny zawierają pełną informację o strukturze mózgu? Uzasadnić.
  17. Oszacuj całkowitą długość nici DNA w komórkach Twojego ciała i porównaj z odległością do Słońca.
  18. Oszacuj w najprostszy sposób liczbę bitów, którą może zapamiętać ludzki mózg.
  19. Jaka jest średnia masa mózgu człowieka i ile w nim jest wody?
  20. Jaka jest moc elektryczna mózgu w watach, jaką część energii zużywanej przez organizm to stanowi?
  21. Jaka moc elektryczna jest potrzebna by wszystkie neurony działały z maksymalną częstością? Co by się wtedy stało?
  22. Ile mamy neuronów w mózgu? Ile w móżdżku? Ile synaps? Kiedy mamy ich najwięcej?
  23. Oceń liczbę prostych operacji zachodzących w mózgu w ciągu sekundy.
  24. Jakie były presje selekcyjne powodujące rozwój mózgu?
  25. Jaki czynniki wpłynęły na rozwój inteligencji w procesach ewolucyjnych?
  26. Co zwiększa szanse przeżycia organizmu?
  27. Jaka cecha mózgu wiąże się ewolucyjnie z pierścienicami?
  28. W jakim wieku liczba synaps przestaje się powiększać?
  29. Dlaczego neurony nie dzielą się tak jak inne komórki?
  30. W jakich obszarach mózgu powstają nowe neurony i dlaczego nie we wszystkich?
  31. Jakie są różnice anatomiczne między półkulami mózgu?
  32. Co to jest komisurotomia i jakie wnioski płyną z badań pacjentów po takim zabiegu?
  33. Jak można scharakteryzować różnice w przetwarzaniu informacji wzrokowej lewej i prawej półkuli?
  34. Jakie są efekty uszkodzeń lewej i prawej półkuli?
  35. Jakie znaczenie ewolucyjne mogła mieć specjalizacja półkul?
  36. Co możne oznaczać nieokreślony niepokój emocjonalny?
  37. Jak można interpretować stwierdzenie: "To jeszcze do mnie nie dotarło" i podobne?
  38. Centralny układ nerwowy z perspektywy rozwojowej.
  39. Wymienić 3 podstawowe funkcje kory mózgu.
  40. Jakie są podstawowe mechanizmy przetwarzania informacji przez korę?
  41. Pola Brodmanna i ich podstawowe funkcje.
  42. Jakie jest cel projektu ludzkiego konektomu.
  43. Czym jest sieć wzbudzeń podstawowych i jakie obszary mózgu się do niej zaliczają?
  44. Jakie mamy sieci rozległe? Jakie obszary wiążą ze sobą?
  45. Co o zaburzeniach i chorobach psychicznych dowiedzieliśmy się z badań konektomu?
  46. Jakie mamy pierwotne obszary zmysłowe? Jakie wtórne? Jaka jest ich rola?
  47. Gdzie znajduje się pierwotna kora czuciowa i jakie informacje otrzymuje?
  48. Jaka jest rola somatosensorycznych map topograficznych?
  49. Gdzie jest wtórna kora czuciowa i jaką pełni role?
  50. Gdzie leży dodatkowa kora czuciowa i jaka jest jej rola?
  51. Co to jest sterognozja? Dermoleksja? Ślepota ciała?
  52. Co to optyczna ataksja i z jakimi uszkodzeniami mózgu się wiąże?
  53. Jaki jest schemat dróg reakcji na ból?
  54. Co to jest i jak się przejawia asymbolia bólu?
  55. W jaki sposób czuciowe mapy topograficzne mogą się zmieniać?
  56. Jakie rodzaje wzroku spotyka się u zwierząt różnych gatunków?
  57. Na czym polega przewaga ośmiornic w budowie oczu?
  58. Wymień sprzeczne wymagania jakie natura stawia widzeniu.
  59. Jak wygląda szlak wzrokowy od oka do kory? Uwzględnij podział na szlak wielkokomórkowy i drobnokomórkowy.
  60. Dlaczego istnieją dwa szlaki, wielkokomórkowy i drobnokomórkowy?
  61. Jakie obszary składają się na brzuszny szlak wzrokowy i jakie są jego funkcje?
  62. Jakie obszary składają się na grzbietowy szlak wzrokowy i jakie są jego funkcje?
  63. Czemu nie widzimy obrazu odwrotnie?
  64. Co to jest prozopagnozja i jakie uszkodzenia mózgu ją powodują.
  65. Na czym polega i z czym się wiążę agnozja kształtu? Symultagnozja?
  66. Co to jest ślepota korowa i na czym polega ślepowidzenie?
  67. Czym różni się achromatopsja od anomii barw?
  68. Zespół Charlesa Bonneta i metamorfozja.
  69. Pierwotna kora słuchowa i jej połączenia z innymi obszarami.
  70. Wtórna kora słuchowa.
  71. Wyspa i równina skroniowa.
  72. Jakie znasz afazje?
  73. Opisać afazję nazewniczą (lub afazję xxx).
  74. Jakie może być ewolucyjne znaczenie muzyki?
  75. Czy ludzie mogą orientować się podobnie do nietoperzy? Jak?
  76. Co to jest substytucja zmysłów? Podać przykłady.
  77. Dlaczego kora oczołodołowa jest bardzo ważna dla percepcji?
  78. Rodzaje pamięci, podział pod różnymi względami.
  79. Jaka jest pojemność pamięci roboczej i jakie obszary mózgu są dla niej kluczowe?
  80. Co to jest LTP i LTD?
  81. Jak mózg realizuje pamięć epizodyczną?
  82. Anatomia pamięci proceduralnej.
  83. Rola hipokampa.
  84. Rola ciała migdałowatego w procesach pamięci.
  85. Rola prążkowia w procesach pamięci.
  86. Rola móżdżku w pamięci.
  87. Czym jest pamięć epizodyczna? Jakie struktury pozwalają na jej działanie?
  88. Jak może powstać pamięć semantyczna?
  89. Jakie obszary kory biorą udział w kodowaniu pamięci operacyjnej?
  90. Jakie znasz rodzaje amnezji?
  91. Jakie procesy zaburzone są w amnezji następczej?
  92. Jakie znasz inne zaburzenia pamięci poza amnezjami?
  93. Dlaczego w starszym wieku lepiej pamięta się zdarzenia sprzed lat niż niedawne?
  94. 7 grzechów pamięci i ich sens ewolucyjny.
  95. Organizacja ośrodków mózgu związanych z mową.
  96. Rola ośrodka Broki
  97. Rola ośrodka Wernickiego.
  98. Szlaki przetwarzania sygnałów mowy.
  99. Jak kodowane są pojęcia w mózgu?
  100. Jakie obszary analizują pojęcia związane z działaniem a jakie z własnościami obiektów?
  101. Jakie funkcje związana z mową realizowane są przez półkulę dominująca a jakie przez przeciwległą?
  102. Czym objawiają się parafazje i jakie uszkodzenia mózgu je powodują?
  103. Co to jest anomia kolorów i jakie uszkodzenia ją powodują?
  104. Jaka jest funkcja korowych struktur przyśrodkowych?
  105. Co to jest syndrom fałszywej pamięci i co może być jego przyczyną?
  106. Na czym polega dysmorfia ciała i co może być jej przyczyną?
  107. Urojeniowe zespoły błędnej identyfikacji: Capgras, Fregoli, intermetamorfoza, sobowtóra, Cotarda ... objawy i możliwe przyczyny.
  108. Jakie zmiany w mózgu mogą być przyczyną urojeń monotematycznych?

Powrót do wykładów