Uwagi organizacyjne.
20 powodów by nie wykładać; G.Gibbs Twenty terrible reasons for lecturing, SCED Occasional Paper No. 8, Birmingham. 1981.
It seems likely that having to attend large numbers of lectures leads to students adopting a passive and reproducing approach to their learning.
Lista argumentów:
Prawdziwe powody wykładania:
Wniosek: wykłady to w większości strata czasu.
Physicists Seek To
Lose The Lecture As Teaching Tool (NPR news, 2012)
Ale są i inne głosy: Lectures are
probably the best teaching method (2006) ...
Jak powinniśmy się zorganizować? Typowy wykład na najlepszych uczelniach wymaga:
Jak powinniśmy do tego podejść? Co jest najbardziej efektywne?
Kilka odnośników na temat
efektywnego wykładania.
Jaka forma zajęć? Slajdy PPT, inne?
One minute papers.
Idea zajęć na temat przetwarzania informacji przez mózgi jest przedstawiona na początkowych zajęciach i jest w notatkach. Część zajęć bedzie własnymi prezentacjami studentów, ja będe to uzupełniał i komentował. Prezentacje trzeba wrzucić do dropboxa do niedzieli przed zajęciami i wysłać email do mnie bym mógł je skomentować, w ten sposób unikniemy niepotrzebnych powtórzeń a będziemy się mogli skupić na rzeczach istotnych. Kolejność i tematy będą zgodne z kolejnością tematów wykładu.
Chcemy zrozumieć jakie przyczyny spowodowały, że mamy mózgi o specyficznych własnościach a więc rozważaliśmy kompromisy ewolucyjne na różnym poziomie. Jakie informacje i po co są wydobywane z danych zmysłowych, sama budowa zmysłów nic nam nie mówi, ważniejsze jest, jakie aspekty bodźców są przez nie ujawniane. Zaburzenia percepcji mają nam służyć do ilustracji procesu przetwarzania informacji. Mając schemat przepływu informacji i wiedząc, jaką informację dostarczają zmysły i co się może uszkodzić na różnych etapach lepiej zrozumiemy subiektywne wrażenia związane z uszkodzeniami mózgu. Mamy sporo notatek i są one dobrym punktem wyjścia do przygotowania krótkich prezentacji. Na dalszym etapie informacja kodowana jest w pamięci i wykorzystywane w procesach związanych z rozpoznawaniem obiektów, przypominaniem epizodów, wyobraźnią, używaniem języka. Nie chodzi więc o przypominanie podziału pamięci na rożne rodzaje, to tylko nazwy, które pozwalają nam na kategoryzację, ważniejsze są mechanizmy i rodzaje zmian w mózgu, a więc neuroplastyczność. Jakie procesy powodują, że możliwa jest pamięć krótkotrwała, pośrednia która ulega stopniowej konsolidacji, pamięć semantyczna i epizodyczna, pamięć robocza? Nie ma sensu wymieniać poszczególnych struktur, których aktywność w neuroobrazowaniu jest podwyższona, trzeba mieć schemat i omówić jakie informacje są przez dany obszar otrzymywane i co ten obszar wnosi do ich interpretacji, co udostępnia innym obszarom.
Wiem, że to ambitne zadanie, ale na tym właśnie polega studiowanie.