TYTU\LY PPROFESORSKIE
JM Rektor A. Jamio\lkowski wr/eczy/l pisma gratulacyjne osobom, kt/ore
otrzyma/ly tytu/l profesora:
J.Gniot-Sul/zyckiej z Instytutu Biologii
A.Grodzickiemu z Wydzia/lu Chemii
P.Hubnerowi z Instytutu Socjologii
J.Kryszakowi z Instytutu Filologii Polskiej
J.Tajchmanowi z Wydzia/lu Sztuk Pi/eknych.
J. Serczyk z Instytutu Historii i Archiwistyki, kt/ory rownie/z
otrzyma/l tytu/l profesora, by/l nieobecny na posiedzeniu Senatu.
NOMINACJE PROFESORSKIE
Mianowania na stanowiska profesor/ow nadzwyczajnych otrzymali:
W. Appel w Katedrze Filologii Klasycznej
L.Nie/zurawski na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarz/adzania
Cz. Sobk/ow na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarz/adzania.
KOMUNIKATY
(JM Rektor A. Jamio`lkowski)
1. W dniu 12.XII odby`lo si`e w MEN spotkanie ministra J.Wiatra,
przewodniczacego KBN P./Luczaka z rektorami uczelni wy/zszych.
Dokonano prezentacji zalo/ze/n polityki edukacyjnej pa/nstwa.
(Subiektywny (WN,AR) wyb/or fragment/ow dokumentu przedstawiony jest
w suplemencie do komunikatu, pe/len tekst dot/epny jest
do wgl/adu u przedstawicieli.)
W trakcie spotkania min. Wiatr zach/eca/l do dyskusji nad powstaniem nowej
ustawy o szkolnictwie wy/zszym. Podstawy do projektu nowej ustawy istniej/a.
Warunkiem uchwalenia takiej ustawy przed wyborami do Sejmu jest jednak
konieczno/s/c szybkiego powo/lania zespo/lu ekspert/ow do opracowania projektu.
2. JM Rektor poinformowa/l o li/scie Rektora KUL prof. Wielgusa nt.g/lo/snego
listu 10 profesor/ow KUL.
Senat KUL na posiedzeniu w dniu 7.12. jednog/lo/snie wyrazi/l "gl/ebok/a
dezaprobat/e co do tre/sci" tego listu. List powsta/l bez porozumienia z
w/ladzami KUL i jest przejawem " pozornej troski o warto/sci katolicyzmu".
JM Rektor UMK wys/la/l gratulacje W.Bartoszewskiemu z okazji otrzymania
doktoratu h.c. UAM w Poznaniu.
3. Prof. Jaczynowska z UMK zosta/la wyr/o/zniona nagrod/a specjaln/a
fundacji im. Stefana Batorego za najlepsz/a ksi/a/zk/e z dziedziny
humanistyki ("Dzieje Imperium Romanum", PWN)
4. W pierwszym kwartale 1997 roku dziekani b/ed/a dysponowa/c
1/4 /srodk/ow z roku 1996 (dot. to dzia/lalno/sci statutowej i dydaktyki)
5. Prorektor J.Stankiewicz przypomia/l, /ze obecnie s/a dopuszczalne
tylko 3 typy studi/ow:
1) licencjackie ( 3 lata)
2) uzupe/lniaj/ace magisterskie ( 2 lata)
3) jednolite studia mgaisterskie.
W zwi/azku z tym, np. osoba rozpoczynaj/aca Magisterskie Studia
Nauczycielskie jest studentem I roku i nie mo/ze otrzymywa/c nagr/od
za osi/agni/ecia w poprzednim semestrze (ale mo/ze powtarza/c rok).
6. Prof. Marek zaproponowa/l rozwa/zenie mo/zliwo/sci rozszerzenia
skali ocen stosowanych na dyplomach uko/nczenia studi/ow. Na niekt/orych
wydzia/lach 80 proc. student/ow ko/nczy studia z wynikiem dobrym i s/a
to zar/owno b.dobrzy studenci, jak i ci , kt/orzy nieznacznie tylko
przekroczyli /sredni/a daj/ac/a ocene dostateczn/a.
7. Prorektor S.Chwirot przypomina/l o konieczno/sci aktualizacji danych do
nowego informatora o UMK.
BUD/ZET MEN I KBN w 1997 r.
W 1995 bud/zet MEN wynosi/l 2.1 mld z/l, w 1996 3.0 mld z/l ( wzrost
o 34 proc.) za/s na 1997 planowany jest na poziomie 3.7 mld z/l
( wzrost o 23.3 proc.). Wzrost ten jest mniejszy ni/z w 1996, ale i tak
najwy/zszy ze wszystkich wzrost/ow nak/lad/ow ze sfery bud/zetowej.
Od kwietnia/maja mo/zna spodziewa/c si/e nowej podwy/zki p/la/c
ok. 1000 z/l na osob/e w skali roku (brutto).
Wzrost nak/lad/ow na infrastruktur/e b/edzie bardzo niewielki.
Wzrost stypendi/ow wyniesie 17 proc..
Planowane /srednioroczne upos/zenie (w szkoln. wy/z. , na etat kalkulacyjny)
ma wynie/s/c 1126 z/l. miesi/ecznie.
STAN ZATRUDNIENIA NA UMK - grudzie/n 1996
254 - prof. (130 tyt.)
91 - doc.
280 - adiunkci
122 - st. wyk/l.
424 lekt., asyst., wyk/l. ( w tym 26 cudzoziemcow)
razem nauczycieli akademickich 1171.
/srednia p/laca w tej grupie w grudniu 96 (brutto, z dod. 200 zl) - 1730+51 z/l
262 - prac. nauk.tech./in/z.tech.
174 - prac. bibl.
317 - prac. admin.
672 - inni prac. pomoc.
razem 1425
/srednia p/laca w tej grupie w grudniu 96 (brutto, z dod.) - 959+19 z/l
/SRODKI NA BADANIA NAUKOWE
(Prorektor S.Chwirot)
Prorektor wskaza/l na mnogo/sc /zr/ode/l, z kt/orych mo/zna czerpa/c /srodki
na badania naukowe i zach/eca/l do aktywno/sci w zdobywaniu tych funduszy.
Wnioski o granty KBN wychodz/ace z UMK s/a dobrze przygotowane, wsp/olczynnik
sukcesu naszych wniosk/ow ( ok. 50 %) jest wy/zszy od /sredniej krajowej
(ok. 25 %). Warto wyst/epowa/c o granty promotorskie i stosunkowo
niewielkie granty dla m/lodszych pracownik/ow nauki - w tych grupach rywalizacja
jest nieco mniejsza. Nale/zy zwr/oci/c uwag/e na mo/zliwo/sci uzyskiwania
pi/eni/edzy w ramach DOT/ow (na konferencje, wydawnictwa, biblioteki)
oraz planowanej na szczeblu centralnym wymiany mi/edzynarodowej.
W 1996 roku uzyskali/smy znaczne /srodki z funduszy europejskich, granty
ponad 100 tys. ECU (na 2 lata) zdoby/ly WNE, WCh, WMiI, WFiA.
Planuje si/e zmian/e formu/ly przydzielania grant/ow UMK.
B/ed/a one rozdzielane w trzech grupach ( nauki przyrodnicze, spo/leczne,
humanistyczne) przez odpowiednie komisje konkursowe.
/Sredni grant b/edzie wynosi/l 5000 z/l i b/edzie
uwa/znie rozliczany przez t/e sam/a komisj/e, kt/ora go przyzna/la. Brak
pozytywnej oceny grantu b/edzie powodowa/l sankcj/e w postaci braku finansowania
na okres 2-3 lat.
Proponuje si/e r/ownie/z wprowadzenie "du/zych" (do 30 000 z/l/ rok, do 3 lat)
grant/ow JM Rektora skierowanych na wspieranie powa/znych projekt/ow
strukturalnych (rozw/oj nowych dziedzin, pracowni, specjalizacji).
Wnioski o te granty musz/a mie/c poparcie odpowiednich rad wydzia/lu.
W skali uczelni przewiduje si/e co najwy/zej 5 takich grant/ow w skali roku.
Przeznaczonych zostanie na nie do 25 % /srodk/ow na badania w/lasne.
Inna nowo/sci/a jest propozycja utworzenia systemu grant/ow JM Rektora
na wspieranie znacz/acych przedsi/ewzi/e/c wydawniczych. R/ownie/z tutaj
by/loby 5 grant/ow w formie stypendi/ow (800 z/l miesi/ecznie,
/l/acznie 10 000 z/l na grant)
WOLNE WNIOSKI
Prof. M.Zaidlewicz zaapelowa/l o urealnienie stawki za arkusz wydawniczy, tak
aby zach/eci/c pracownik/ow do pisania potrzebnych studentom skrypt/ow.
Przedstawiciel Solidarno/sci J.Szatkowski udost/epni/l zabranym kopi/e
uchwa/ly Senatu SGH (W-wa) w sprawie ustalania struktury wynagrodze/n w celu
prawid/lowego naliczania podatku dochodowego od osob fizycznych. W uchwale
tej 75 proc wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela akademickiego stanowi
zap/lata za wykonywanie przynajmniej jednego sposr/od wymienionych poni/zej
rodzaj/ow prac tw/orczych:
"a) prowadzenie lub przygotowywanie zaj/e/c dydaktycznych ze studentami
bez wzgl/edu na ich organizacyjn/a form/e,
b) opracowywanie program/ow, sylabus/ow, case/ow oraz zada/n
egzaminacyjnych i kolokwialnych dla student/ow,
c) udzia/l w badanich naukowych na rzecz dydaktyki,
d) sporz/adzanie opinii, recenzji i ekspertyz w zakresie
problematyki obj/etej dzia/lalno/sci/a naukow/a SGH,
e) inna tworcza dzia/lalno/s/c prowadzona w ramach zajmowanego
stanowiska."
Przedstawiciele m`lodszych pracownik`ow naukowych w Senacie UMK:
W. Fizyki i Astronomii - Wieslaw Nowak (wiesiek@phys.uni.torun.pl)
W. Matematyki i Informatyki - Andrzej Rozkosz (rozkosz@mat.uni.torun.pl)
Suplement
W "za/lo/zeniach" zawarto m.in nast/epuj/ace stwierdzenia
"podstawowym narz/edziem realizacji polityki pa/nstwa pozostanie
oddzia/lywanie finansowe powi/azane z kontrol/a jako/sci kszta/lcenia
przy pe/lnym poszanowaniu autonomii uczelni"
".. rz/ad b/edzie preferowa/l dalszy rozw/oj kr/otszych,
3-3.5 letnich form kszta/lecnia.."
" .. szczeg/olnym zadaniem najsilniejszych o/srodkow naukowo dydaktycznych,
ulokowanych w du/zych aglomeracjach,.., b/edzie promowanie najwy/zej
kwalifikowanych
kadr (doktor/ow habil. i profesor/ow tytularnych, w tym tak/ze dla uczelni
regionalnych i jednostek badawczych. Natomiast dalszy, ilo/sciowy wzrost
kszta/lecnia przeniesiony zostanie g/l/ownie na uczelnie regionalne i
zawodowe."
" W celu .. merytorycznego wzmocnienia [ regionalnych instytucji uniwesyteckich
- np. Olsztyn, Bia/lystok,.., Rzesz/ow)]
MEN deklaruje okresowe preferencje p/lacowe dla GRUP m/lodych doktor/ow
habilitowanych , kt/orzy w ramach zaakceptowanych program/ow dzia/lania
zdecyduj/a sie/ na podpisanie wieloletnich kontrakt/ow zobowi/azuj/acych do
osiedlenia si/e i pracy w tak budowanych, szerokoprofilowych o/srodkach
uniwersyteckich"
" Sektor szk/o/l niepa/stwowych traktujemy jako wa/zny, uzupe/lniaj/acy
element systemu szkolnictwa wy/zszego w Polsce."
" Polityk/e zmierzaj/ac/a do powi/ekszania liczby m/lodych adept/ow nauki
chcemy kontynuowa/c, stopniowo przechodz/ac do tr/ojstopniowej struktury
studi/ow wy/zszych, co wymaga/c b/edzie nowelizacji przepis/ow
reguluj/acych status doktoranta (nadania doktorantom praw przys/luguj/acych
studentom).
".. rz/ad d/a/zy/c b/edzie do utrzymania korzystnej tendencji wzrostu p/lac
nauczycieli akademickich, jednak/ze przy r/ownoczesnym racjonalnym unormowaniu
ich obci/a/zenia dydaktycznego oraz warunk/ow zatrudnienia."
Planuje sie nast/epujacy wzrost liczby student/ow i wspo/lczynnika scholaryzacji
(w uczelnich pa/nstwowych)
1997 - 614 tys. (22.0 %)
2000 - 727 tys. (25.1 %)
2003 - 812 tys. (27.8 %)
2010 - 826 tys. (39.0 %)