Schemat metody kompresji JPG
Metoda JPG służy do kompresji barwnych obrazów fotograficznych. Można przy jej pomocy kompresować także obrazy czarno-białe, jednak efektywność (tj. proporcja wielkości w KB obrazu oryginalnego do skompresowanego) jest wówczas znacznie gorsza, np. 25-krotna dla kolorowych i odpowiednio 10-krotna dla czarno-białych.
Jest to metoda zniekształcająca częściowo kompresowany obraz ("z ubytkiem jakości"), jednak te zniekształcenia ujawniają się na ogół dopiero przy b. wysokim stopniu kompresji (lub przy kompresji wielokrotnej).
Stopień kompresji |
Wpływ na jakość |
3 x | niezauważalny |
10-20 x | dostrzegalny w szczegółach |
100 x | wyraźny |
Kompresja obrazów "niefotograficznych"
- diagramów, liternictwa itp. wypada źle. Deformacje obrazu wprowadzane przez
metodę JPG są szczególnie łatwo dostrzegalne np. w pobliżu prostych krawędzi
oddzielających obszary płaskiego koloru.
|
|
|
|
Najważniejszą cechą metody JPG jest wykorzystanie fizjologicznych własności ludzkiego oka, mianowicie różnicy we wrażliwości oka na zmiany jasności (duża) i zmiany koloru (słaba).
Zamiast reprezentacji kolorów w skali RGB, posługujemy się reprezentacją HSB, Hue-Saturation-Brightness:
Przykład: Wrażliwość oka na podobne, procentowe zmiany H, S i B
Schemat metody JPG
Współczynniki kwantowania są to liczby poziomów na jakie dzielimy amplitudy z danego zakresu częstotliwości. Im większy współczynnik kwantowania tym większa dokładność z jaką kodowana jest amplituda (czyli mniejsze straty jakości). Z reguły niskim częstotliwościom odpowiadają większe wartości współczynników kwantowania, zaś wysokim - mniejsze. Ponadto używa się różnych współczynników dla kanałów H i S oraz dla B (przykład).