Elementy grafiki wektorowej
Obiekty geometryczne - koła, prostokąty, linie, liternictwo, ... itp. opisywane są analitycznie w umownym układzie współrzędnych, w umownych jednostkach.
Koło(x0, y0, r, gr, kl, kw, ... );
Prostokąt(x0, y0, a, b, alfa, gr, kl, kw, ... );
Napis(x0, y0, "Abc", Times, 35pt, alfa, gr, kl, kw, ... );
Kolejność obiektów i efekty przezroczystości:
Do opisu dowolnej krzywej używa się reprezentacji "bikubicznej": dzieli się ją na segmenty i każdy z nich przybliża się krzywą 3-ciego stopnia, daną przez 2 równania parametryczne:
x(t)
= A t3 + B t2 + C t + D
y(t) = E t3 + F t2 + G t + H
dla t zmieniającego się od 0 do 1. Opis segmentu wygląda następująco:
Segment(A, B, ..., H, gr, kl, ... );
Współczynniki A, B, ..., H zawierają informacje o położeniu punktów końcowych i o składowych wektorów kierunkowych - jak na rysunku.
x(0) = D = x0
y(0) = H = y0
x(1) = A + B + C + D = x1
y(1) = E + F + G + H = y1
x'(0) = C = a0
y'(0) = G = b0
-x'(1) = -3A - 2B - C = a1
-y'(1) = -3E - 2F - G = b1
Połączenia segmentów - tzw. węzły: gładkie i ostre
Formaty plików z zapisem grafiki wektorowej są powiązane z konkretnymi programami użytkowymi, np. CDR z Corel Draw, więc na ogół nie są zrozumiałe dla innych aplikacji.
Uniwersalny format wektorowy - PostScript.
3-wymiarowa grafika wektorowa: budowana w oparciu o "kubiczne" równania parametryczne powierzchni.
Gładkie "sklejanie" kubicznych płatów powierzchniowych: