Odtwarzanie (rendering) obrazu z przestrzennego, wektorowego opisu, z uwzglednieniem położenia źródeł światła, efektów odbicia i ugięcia promieni, powstawania cieni, półcieni itp.
Algorytm oparty jest o analizę wstecznego biegu promieni świetlnych
Takie postępowanie pozwala na określenie koloru poszczególnych pikseli tworzących obraz 3-wymiarowej sceny widziany z określonego punktu w otaczającej przestrzeni
Uwzględnienie efektów odbicia (powierzchnie zwierciadlane) i ugięcia (obiekty przezroczyste) promieni świetlnych
"Nierealistyczność" obrazów generowanych metodą śledzenia promieni bierze się z faktu nieuwzględnienia częściowych odbić, pochłaniania i rozpraszania światła przez obiekty
Algorytm "Ray Tracing"
Dla każdego piksela na obrazie powtórz następującą procedurę:
A) utwórz promień od oka obserwatora do piksela i przedłuż go poza obraz
B) określ pierwszy obiekt O, który leży na drodze promienia i punkt P przecięcia promienia z powierzchnią obiektu
C) jeśli nie ma takiego obiektu, zwróć jako kolor - ustalony kolor tła,
w przeciwnym razie
D) z punktu P wyprowadź promienie w kierunku wszystkich źródeł światła, by określić czy P jest w cieniu czy też nie; na tej podstawie i informacji o barwie obiektu O określ zwracany kolor
E) jeśli obiekt O ma lustrzaną powierzchnię, z punktu P wyprowadź promień odbity i powtórz rekursywnie niniejszą procedurę począwszy od pkt. B); określ tym samym kolor widoczny w punkcie P w zwierciadle
F) jeśli O jest przezroczysty, wyprowadź z P promień ugięty i powtórz rekursywnie niniejszą procedurę począwszy od pkt. B); określ tym samym kolor prześwitujący w punkcie P
G) z danych zebranych w pkt. C-F) określ sumaryczny kolor jaki należy zwrócić.