Grafika 2D Wymagana znajomość materiału kursu wstępnego "Podstawy grafiki komputerowej" 1. Korekta obrazów barwnych a) modele i przestrzenie koloru (przypomnienie) b) wielozakresowa technika próbkowania barw neutralnych (przypomnienie) c) korekta obrazu wg wzorców karnacji 2. Praca na warstwach - metody zaawansowane a) Tryby łączenia warstw (pełna lista) b) Efekty przezroczystości c) Nieinwazyjna korekta dynamiki obrazu - burn i dodge 3. Rasteryzacja i resampling a) Metody bezpośrednie: algorytmy 2- i 3-krotnego skalowania obrazów rastrowych (real time pixel art scaling algorithms) b) Metody interpolacyjne: nearest-neighbour, aproksymacja 2-liniowa, 2-sześcienna, Lanczosa c) Problemy ze znacznym zmniejszeniem skali (algorytmy box sampling, mipmaps, seam carving) d) Wektoryzacja, wykorzystanie sieci neuronowych itp. 4. Filtry splotowe a) Rozmycie: filtr macierzowy b) Gradient i Laplasjan - wykrywanie krawędzi c) Macierzowy filtr wyostrzający d) Unsharp masking - symulacja na warstwach e) Wariantowy filtr macierzowy f) Zaawansowany filtr medianowy 5. Analiza fourierowska a) Podstawy matematyczne b) Korekta obrazów z rastrem c) Twierdzenie o splocie d) Dekonwolucja obrazów poruszonych 6. Kompresja obrazów -> jpg a) Podstawy kompresji bezstratnej (algorytmy Huffmana, LZW, kodowanie arytmetyczne) b) Metody stratnej kompresji danych - standard JPEG 7. Cyfrowa grafika rastrowa vs. grafika wektorowa a) Podstawowe formaty b) Konwersje - wektoryzacja (trasowanie) i rasteryzacja c) Język PostScript i wykorzystywane w nim techniki (stos, Odwrotna Notacja Polska, proceduralność, makrogeneracja) d) Programy GhostScript i GhostView e) Konwersja do formatu PDF f) Środowisko Adobe Acrobat 8. Elementy grafiki 3D a) Reprezentacja wektorowa b) Techniki renderingu - metoda wstecznego śledzenia promieni