Jacek Matulewski
Materiały do wykładu Fizyka w symulacjach i modelowaniu komputerowym

Wykład:
Plan:

  1. - Symulacje i modelowanie - wprowadzenie
  2. + Metody numerycznego rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych (ODE)
  3. + Zbiór punktów materialnych (ciało miękkie)
  4. + Zderzenie niecentralne i nieelastyczne dwóch kul
  5. Prezentacje implementacji ciała miękkiego.
  6. + Detekcja kolizji punktu z trójkątem
  7. + Dynamika molekularna (ŁP)
  8. Prezentacja przykładowych projektów zaliczeniowych z wcześniejszych lat
  9. + Kwaterniony
  10. - Dynamika bryły sztywnej
  11. + Animacja szkieletowa - przykład modelowania ruchu bryły sztywnej
  12. + Detekcja kolizji brył sztywnych
  13. + Metoda GJK
  14. Prezentacja implementacji dynamiki bryły sztywnej.
  15. - Mechanika kwantowa - krótkie wprowadzenie
  16. + Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych cząstkowych (PDE) na przykładzie czasowego równania Schroedingera
  17. - Model oświetlenia używany w grafice 3D
  18. + Automaty komórkowe
  19. + Metody Monte Carlo. Algorytmy genetyczne (ŁP)
  20. + Symulacja cieczy (równania Naviera-Stockesa) (ŁP)
  21. Prezentacja bieżących projektów zaliczeniowych (zaliczenia)

Prezentacje [pps/pdf]
Notatki [pdf]

Demonstracje (pliki .exe) różnych układów punktów materialnych omawianych na wykładzie (OpenGL) (2MB) [zip]
Kody źródłowe, pliki EXE i dodatkowe materiały dla kursu OpenGL, wizualizacji, fizyki zbioru punktów materialnych i fizyki bryły sztywnej (241MB) [zip]

Implementacja maszyny Turinga (retro) [zip], Dokumentacja [html]

Literatura

  1. D.M. Borg Fizyka dla programistów gier, Helion 2003
  2. M. Matyka Symulacje komputerowe w fizyce, Helion 2002
  3. W. Rubinowicz, M. Królikowski Mechanika teoretyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN 1995
  4. F. Dunn, I. Parberry 3D Math Primer for Graphics and Game Development, Wordware Publishing, Inc. 2002
  5. M.G. Couthino Dynamic Simulations of Multibody Systems, Springer 2001
  6. Christer Ericson Real-Time Collision Detection, Elsevier 2005
  7. F. Preparata, M.I. Shamos Geometria obliczeniowa. Wprowadzenie, Helion 2003
  8. W.H. Press, S.A. Teukolsky, W.T. Vetterling, B.P. Flannery Numerical Recipes in C++. Second Edition, Cambridge University Press 2002
  9. T. Pang Metody obliczeniowe w fizyce. Fizyka i komputery, Wydawnictwo Naukowe PWN 2001
  10. D. Potter Metody obliczeniowe fizyki, PWN 1977
  11. J. Matulewski, T. Dziubak, M. Sylwestrzak, R. Płoszajczak GFN, Wydawnictwo Naukowe PWN 2010
Strony WWW
  1. EuclideanSpace
  2. Geometry algorithms
  3. NeHe


Ćwiczenia:
Kody źródłowe ("wzorcowe")
Kody źródłowe (2013)
Kody źródłowe (2014)
Kody źródłowe (2015) Referaty Box2D
Kody źródłowe PPN (2017)
Kody źródłowe PPN (2019)

Propozycje projektów (2011)
Propozycje projektów (2012)
Propozycje projektów (2013)
Warunki zaliczenia (2014)