Przewidywanie jest zawsze trudne,
zwłaszcza przewidywanie przyszłości.
Jak rozwój technologii informatycznych zmieni nasze życie za 10-30 lat?
Jak wpłynie to na biblioteki i same książki?
Reguła Silicon Valley: nie rób planów na dłużej niż dwa lata!
10 lat temu nikt nie przewidywał, że Internet będzie tak ważny.
Przyszłość będzie jeszcze dziwniejsza niż możemy przypuszczać.
Zmiany są coraz szybsze a tempo będzie nadal rosło.
Krótki kalendarz wydarzeń ważnych dla zrozumienia przyszłości.
1543 | Kopernik, początek rewolucji naukowej | ||
1687 | Newton, początek szybkiego rozwoju fizyki | ||
1859 | Darwin, rewolucja teorii ewolucji | ||
1888 | H. Hertz, odkryto fale radiowe | ||
1925 | odkryto mechanikę kwantową, podstawę rewolucji technologicznej | ||
1940-1949 | zbudowano pierwsze komputery | ||
1947 | wynaleziono tranzystory | ||
1959 | wynaleziono obwody scalone | ||
1971 | pierwsze mikroprocesory | ||
1981 | IBM PC zmienia wyobrażenie o komputerach | ||
1994 | pojawia się WWW (CERN, NCSA) |
Ziarno zostało posiane.
Tempo zmian staje się coraz szybsze.
1997 | Moc obliczeniowa komputerów wzrasta do poziomu 1/10.000 ludzkiego mózgu.
Kasparow przegrywa z Deep Blue, wielu ludzi nie może w to uwierzyć; komputery dowodzą twierdzenia, z którymi nie radzą sobie matematycy; komputery coraz lepiej rozpoznają twarze i zamieniają mowę na tekst. |
1998 | po 3 latach rozwoju WWW jest wszędzie;
transakcje pomiędzy ludźmi a systemami sterowanymi głosem stają się częste; komputer prowadzi samochód bez udziału człowieka przez całe USA; nieudane próby wprowadzenia elektronicznych ksiażek - niedojrzała technologia; |
1999 | awatary o sztucznych osobowościach pojawiają się w laboratoriach
przeszczepiono głowę małpie; pierwsze roboty - zabawki, pieski AIBO; sztuczne siatkówki i bezpośrednie podłączenie kamery do kory wzrokowej; pierwsze eksperymenty z komputerami kwantowymi; superkomputery o szybkościach i pamięciach rzędu 1/1000 ludzkiego mózgu. |
2000 |
zakończono 5 lat przed planowanym czasem mapowanie ludzkiego genomu; dla bioinformatyki moc komputerów to prawie wszystko; komórki macierzyste wszczepione do mózgu zamieniają się w neurony; pierwsze roboty zaprojektowane przez komputerowe programy, zbudowane przez roboty, obserwowane w środowisku i automatycznie ulepszane przez programy oparte na algorytmach ewolucyjnych; AI wykorzystywane jest w coraz większym stopniu w grach; w Internecie można porozmawiać z (niezbyt inteligentnymi) botami; pierwsze roboty rozpoznające emocje i reagujące w emocjonalny sposób; kurtki z wbudowanymi komputerami (Levis i Philips) i projekcją obrazu na siatkówkę; co sekundę rodzi się 500 mln tranzystorów (koszt jednego ok. 1/10.000.000 $) i 10 mld neuronów; wkrótce proporcje się odwrócą. |
2001 |
Mam na dysku notebooka ponad 100.000 plików, w tym roczniki pism, tysiące prac naukowych, całych książek, 12.000 zdjęć, 40 godzin muzyki, wiele filmów; pojemność dysku rośnie szybciej, niż moge go zapełniać, lecz coraz więcej czasu spędzam szukając na nim informacji; encyklopedie, materiały konferencyjne, słowniki mają sens tylko na CD/DVD; cała redakcja znanego pisma Machine Learning (Kluver) rezygnuje na rzecz pisma dostępnego za darmo przez Internet; doskonałe archiwa specjalistyczne automatycznie indeksują wszystkie dostępne w Internecie prace oceniając je według liczby cytowań; w niektórych dziedzinach nauki ponad 90% czytanych prac pochodzi z Internetu; w Internecie kwitną blogi - pamiętnikarstwo; pojawia się coraz więcej książek; powszechnie dostępna jest muzyka i filmy dzięki programom P2P, pozwalającym na bezpośrednią wymianę plików; technologie "cyfrowego papieru" i polimerowych ekranów obiecują doskonałe wyświetlacze grubości kartki papieru; pokazano system komputerowy tłumaczacy na żywo z dokładnością 90%; w Japonii wprowadzono 3 generację telefonii komórkowej: integruje telefony, podręczne notesy, kamery cyfrowe, odtwarzacze muzyczne, dostęp do Internetu; mózg węgorza kontroluje ruchy robota. |
2005 | Komputery w ubraniach staną się powszechne w bogatych krajach; czujniki monitorujące zdrowie znajda się w toaletach i koszulach;
pojawią się infosystemy personalne, podobne do samochodowych, dostarczające przez okulary projekcyjne informacji, np. przewodniki miejskie; pierwsze gry wirtualnej rzeczywistości z 3-wymiarową grafiką, efektami zapachowymi i dotykowymi; dyktowanie tekstu staje się powszechne; prosty dialog z komputerem wyposażonym w "zdrowy rozsądek", w eksperymentalnych systemach z rozpoznawaniem gestów i prozodii; nareszcie pierwsze użyteczne roboty domowe do prostych prac; przystawki do telefonów tłumaczące na żywo; pierwsze programy typu "osobisty awatar" wysyłane jako agenci programowi znajacy nasze upodobania i reprezentujący nas w wielu sytuacjach; znacznie postępy w sprzężeniu mózgów zwierząt i komputerów. |
2010 | komputer za 1000 $ osiąga wydajność rzędu 1/1000 mózgu a superkomputery dorównują mózgom;
komputery stają się niezbędnymi partnerami w podejmowaniu decyzji; technologia zdrowego rozsądku pozwala na wyszukanie dowolnej informacji i inteligentne odpowiadanie na pytania; media, telekomunikacja i technologie informatyczne są ściśle połączone; a tłumaczenie na żywo (przez telefon lub PDA) używane rutynowo; pierwsze serwery WWW 3D pokazują możliwości cyberprzestrzeni i teleimersji; większość transakcji w elektronicznych sklepach i urzędach zachodzi pomiędzy człowiekiem i awatarem; tradycyjne nauczanie zastępowane jest systemami automatycznymi; muzycy nagrywają płyty ze sztucznymi jamerami; pierwsze roboty-zabawki i roboty opiekuńcze z emocjami; pojawiają się chimery powstałe w wyniku zabaw genetycznych; większość chorób wirusowych zostaje opanowana; niewidomym, głuchym, sparaliżowanym i furiatom wszczepia się coraz więcej elektroniki do mózgu; neo-Luddyci protestują jak mogą; ekonomia krajów rozwiniętych kwitnie chociaż brakuje projektantów awatarów ... kwitnie też piractwo filmów ze względu na łatwość kopiowania; młode pokolenie nie ma czasu na czytanie książek: informacja dociera na żądanie, na rynku jest bardzo dużo filmów generowanych komputerowo przez małe studia filmowe. |
2020 |
Za 1000 $ kupić można komputer dorównujący mocą obliczeniową ludzkiemu mózgowi; sztuczne mózgi przestają być fantazją;
|
Co będzie możliwe za 30 lat? Nie mamy pojęcia! | |
2030-2050 |
|
Tanie technologie skanowania, przechowywania, inteligentnego wyszukiwania informacji, niskie koszty dostępu do informacji w sieci, jakość prezentacji na nowych ekranach ... w ciagu 20 lat zamieni dzisiejsze biblioteki w archiwa, do których nie będzie potrzeby zaglądać.
Nie potrafimy sobie wyobrazić rozwoju w dłuższej skali czasu.
Zmienią się nasze cele;
przyszłość nie będzie przypominać wizji sci-fi,
będzie nadchodzić coraz szybciej,
a życie codzienne zmieni się radykalnie.