Przyszłość technologii informacyjnych





Przyszłość technologii informacyjnych
i przyszłość książki.

UMK - logo

Włodzisław
Duch

duch1

Katedra Informatyki Stosowanej,
Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Grudziądzka 5, 87-100 Toruń

WWW: https://www.fizyka.umk.pl/~duch

 

Wykład komentujacy poniższe notatki.
Format wideo: WMV (Microsoft Media Video, 22MB)

 




Przewidywanie jest zawsze trudne,
zwłaszcza przewidywanie przyszłości.



Jak rozwój technologii informatycznych zmieni nasze życie za 10-30 lat?
Jak wpłynie to na biblioteki i same książki?
Reguła Silicon Valley: nie rób planów na dłużej niż dwa lata!

10 lat temu nikt nie przewidywał, że Internet będzie tak ważny.
Przyszłość będzie jeszcze dziwniejsza niż możemy przypuszczać.
Zmiany są coraz szybsze a tempo będzie nadal rosło.

Krótki kalendarz wydarzeń ważnych dla zrozumienia przyszłości.

1543  Kopernik, początek rewolucji naukowej
1687Newton, początek szybkiego rozwoju fizyki
1859Darwin, rewolucja teorii ewolucji
1888H. Hertz, odkryto fale radiowe
1925odkryto mechanikę kwantową, podstawę rewolucji technologicznej
1940-1949zbudowano pierwsze komputery
1947wynaleziono tranzystory
1959wynaleziono obwody scalone
1971pierwsze mikroprocesory
1981IBM PC zmienia wyobrażenie o komputerach
1994pojawia się WWW (CERN, NCSA)


Ziarno zostało posiane.
Tempo zmian staje się coraz szybsze.

Percepcja i kontrola ruchu to bardzo złożone problemy, wymagające ogromnych mocy obliczeniowych.
"Łatwiej będzie zrobić sztucznego profesora niż kierowcę buldożera".
Herbert Simon, pionier AI i laureat nagrody Nobla.


1997Moc obliczeniowa komputerów wzrasta do poziomu 1/10.000 ludzkiego mózgu.
Kasparow przegrywa z Deep Blue, wielu ludzi nie może w to uwierzyć;
komputery dowodzą twierdzenia, z którymi nie radzą sobie matematycy;
komputery coraz lepiej rozpoznają twarze i zamieniają mowę na tekst.

1998po 3 latach rozwoju WWW jest wszędzie;
transakcje pomiędzy ludźmi a systemami sterowanymi głosem stają się częste;
komputer prowadzi samochód bez udziału człowieka przez całe USA;
nieudane próby wprowadzenia elektronicznych ksiażek - niedojrzała technologia;

1999awatary o sztucznych osobowościach pojawiają się w laboratoriach
przeszczepiono głowę małpie;
pierwsze roboty - zabawki, pieski AIBO;
sztuczne siatkówki i bezpośrednie podłączenie kamery do kory wzrokowej;

pierwsze eksperymenty z komputerami kwantowymi;
superkomputery o szybkościach i pamięciach rzędu 1/1000 ludzkiego mózgu.


2000
zakończono 5 lat przed planowanym czasem mapowanie ludzkiego genomu; dla bioinformatyki moc komputerów to prawie wszystko;

komórki macierzyste wszczepione do mózgu zamieniają się w neurony;

pierwsze roboty zaprojektowane przez komputerowe programy, zbudowane przez roboty, obserwowane w środowisku i automatycznie ulepszane przez programy oparte na algorytmach ewolucyjnych;

AI wykorzystywane jest w coraz większym stopniu w grach;

w Internecie można porozmawiać z (niezbyt inteligentnymi) botami;

pierwsze roboty rozpoznające emocje i reagujące w emocjonalny sposób;


kurtki z wbudowanymi komputerami (Levis i Philips) i projekcją obrazu na siatkówkę;

co sekundę rodzi się 500 mln tranzystorów (koszt jednego ok. 1/10.000.000 $) i 10 mld neuronów; wkrótce proporcje się odwrócą.

2001

Mam na dysku notebooka ponad 100.000 plików, w tym roczniki pism, tysiące prac naukowych, całych książek, 12.000 zdjęć, 40 godzin muzyki, wiele filmów; pojemność dysku rośnie szybciej, niż moge go zapełniać, lecz coraz więcej czasu spędzam szukając na nim informacji;

encyklopedie, materiały konferencyjne, słowniki mają sens tylko na CD/DVD;
cała redakcja znanego pisma Machine Learning (Kluver) rezygnuje na rzecz pisma dostępnego za darmo przez Internet;
doskonałe archiwa specjalistyczne automatycznie indeksują wszystkie dostępne w Internecie prace oceniając je według liczby cytowań;
w niektórych dziedzinach nauki ponad 90% czytanych prac pochodzi z Internetu;

w Internecie kwitną blogi - pamiętnikarstwo; pojawia się coraz więcej książek; powszechnie dostępna jest muzyka i filmy dzięki programom P2P, pozwalającym na bezpośrednią wymianę plików;

technologie "cyfrowego papieru" i polimerowych ekranów obiecują doskonałe wyświetlacze grubości kartki papieru;

pokazano system komputerowy tłumaczacy na żywo z dokładnością 90%;

w Japonii wprowadzono 3 generację telefonii komórkowej: integruje telefony, podręczne notesy, kamery cyfrowe, odtwarzacze muzyczne, dostęp do Internetu;

mózg węgorza kontroluje ruchy robota.

2005Komputery w ubraniach staną się powszechne w bogatych krajach; czujniki monitorujące zdrowie znajda się w toaletach i koszulach;
pojawią się infosystemy personalne, podobne do samochodowych, dostarczające przez okulary projekcyjne informacji, np. przewodniki miejskie;

pierwsze gry wirtualnej rzeczywistości z 3-wymiarową grafiką, efektami zapachowymi i dotykowymi;

dyktowanie tekstu staje się powszechne;

prosty dialog z komputerem wyposażonym w "zdrowy rozsądek", w eksperymentalnych systemach z rozpoznawaniem gestów i prozodii;
nareszcie pierwsze użyteczne roboty domowe do prostych prac;

przystawki do telefonów tłumaczące na żywo;

pierwsze programy typu "osobisty awatar" wysyłane jako agenci programowi znajacy nasze upodobania i reprezentujący nas w wielu sytuacjach;

znacznie postępy w sprzężeniu mózgów zwierząt i komputerów.

2010komputer za 1000 $ osiąga wydajność rzędu 1/1000 mózgu a superkomputery dorównują mózgom;
komputery stają się niezbędnymi partnerami w podejmowaniu decyzji; technologia zdrowego rozsądku pozwala na wyszukanie dowolnej informacji i inteligentne odpowiadanie na pytania;
media, telekomunikacja i technologie informatyczne są ściśle połączone; a tłumaczenie na żywo (przez telefon lub PDA) używane rutynowo;

pierwsze serwery WWW 3D pokazują możliwości cyberprzestrzeni i teleimersji;
większość transakcji w elektronicznych sklepach i urzędach zachodzi pomiędzy człowiekiem i awatarem;

tradycyjne nauczanie zastępowane jest systemami automatycznymi;
muzycy nagrywają płyty ze sztucznymi jamerami;

pierwsze roboty-zabawki i roboty opiekuńcze z emocjami;

pojawiają się chimery powstałe w wyniku zabaw genetycznych;
większość chorób wirusowych zostaje opanowana;

niewidomym, głuchym, sparaliżowanym i furiatom wszczepia się coraz więcej elektroniki do mózgu;
neo-Luddyci protestują jak mogą;

ekonomia krajów rozwiniętych kwitnie chociaż brakuje projektantów awatarów ...
kwitnie też piractwo filmów ze względu na łatwość kopiowania;
młode pokolenie nie ma czasu na czytanie książek: informacja dociera na żądanie, na rynku jest bardzo dużo filmów generowanych komputerowo przez małe studia filmowe.


2020

Za 1000 $ kupić można komputer dorównujący mocą obliczeniową ludzkiemu mózgowi; sztuczne mózgi przestają być fantazją;
komputery podejmują większość decyzji lepiej niż ludzie;
wszystkie materiały kiedykolwiek wydrukowane dostępne są na zawołanie przez bezprzewodową supersieć;
komputery kwantowe rozwiązują zagadnienia niedostępne naszym umysłom;

rozpoznawanie gestów, nastrojów i emocji pozwala na naturalną komunikację z artilektami;
cyberprzestrzeń jest podstawowym medium komunikacji pomiędzy ludźmi i z artilektami;
okulary 3D stwarzają złudzenie rzeczywistości; pojawiają się interfejsy wrażeń dotykowych;
bezpośrednia integracja z mózgiem pozwala na rozszerzenie doznań zmysłowych i możliwości poznawczych;

komputery wbudowane są we wszystko i przestają być widoczne; świat pełen jest inteligentnych przedmiotów;
komputery projektują nowe które projektują nowe ...
roboty o różnych kształtach spotyka się na każdym kroku;

pojawiają się komputerowi artyści;
udział ludzi w odkryciach staje się coraz mniejszy;
rozwijają się związki emocjonalne pomiędzy ludźmi i awatarami;

tylko niewielka część ludzkości bierze udział w szybkim rozwoju.


Co będzie możliwe za 30 lat? Nie mamy pojęcia!
2030-2050


Za 1000 $ można kupić komputer (kwantowy?) o mocy rzędu 1000 mózgów;
3 wymiary są mało interesujące - ewolucja myśli przenosi się w światy wielowymiarowe;
artilekty uczą się szybko a nowa wiedza staje się niezrozumiała dla ludzi;
większość interakcji zachodzi pomiędzy sztucznymi osobowościami;

upowszechniają się bezpośrednie połączenia z mózgiem, implanty i sterowanie myślami;
dzięki implantom wirtualna rzeczywistość nie różni się od wrażeń realnych;

maszyny przechodzą test Turinga i twierdzą, że są świadome i większość ludzi to akceptuje;
cała sfera produkcji i większość usług jest w pełni zautomatyzowana;
prawny status cyborgów staje się ważnym problemem; osobowości ludzkie mieszają się ze sztucznymi - osiągnięta zostaje całkowita rozszerzalność umysłu, praktyczna nieśmiertelność.
formy postrzegania i przeżywania świata staną się zupełnie niepodobne do pierwotnych;
przeprowadzka z umysłu do umysłu sztucznego i odwrotnie będzie możliwa ...
???



Tanie technologie skanowania, przechowywania, inteligentnego wyszukiwania informacji, niskie koszty dostępu do informacji w sieci, jakość prezentacji na nowych ekranach ... w ciagu 20 lat zamieni dzisiejsze biblioteki w archiwa, do których nie będzie potrzeby zaglądać.



Nie potrafimy sobie wyobrazić rozwoju w dłuższej skali czasu.
Zmienią się nasze cele;
przyszłość nie będzie przypominać wizji sci-fi,
będzie nadchodzić coraz szybciej,
a życie codzienne zmieni się radykalnie.















Referaty są na moich stronach WWW:
https://www.fizyka.umk.pl/~duch