Ciekawostki z poprzednich egzaminów z "Wstępu do kognitywistyki"

Co ciekawsze odpowiedzi na pytania zebrałem poniżej (pisownia oryginalna). Pokaują jasno, że pomimo wymogu streszczania każdego wykładu i pisania komentarzy część studentów zupełnie nie ma pojęcia o co chodzi ...

Tego zabobonu nie da się wyplenić ... Jaki procent mózgu wykorzystujesz? Sporo napisałem o tym w notatkach: jak to można ocenić i co może znaczyć takie pytanie.

  1. Wykorzystujemy około 4% mózgu. WD: I ja w to wierzę.
  2. Obecnie szacuje się wydajność mózgu na kilkanaście procent.
  3. 11% tyle procent mózgu zużywa człowiek.
  4. Oceń, jaki procent mózgu wykorzystujesz? Wykorzystuję ile mogę! (WD: to przynajmniej oryginalna odpowiedź).

Tego stereotypu też nie da się wyplenić, chociaż poświęcony jest temu cały wykład, porównanie działania mózgów i komputerów jest na wielu poziomach w tabelce, omówione argumenty Turinga.

  1. Komputery przeszukują wszystkie możliwości, ludzie dokonują świadomych wyborów i posługują się intuicją.
  2. Superkomputery to algorytm, który rozwiązuje dany problem od A do B.
  3. Turing stworzył prostą maszynę do liczenia algorytmów.
  4. Test Turinga - ta sztuczna inteligencja nie dała efektów.
  5. Test Turinga polegał na analizie tekstów w języku chińskim.
  6. Test Turinga polegał na wypisywaniu algorytmów.
  7. Komputer tak jakby czyta na głos poprzez pisanie.
  8. Komputer nie wie, nie ma takich wrażliwości - po prostu nie myśli.
  9. Superkomputery są inteligentne, tylko nie mają świadomości.
  10. Nasz mózg nie jest robotem ponieważ jest tak pojemny, że żadna pamięć komputera nie porówna się do niego.
  11. Umysł ma także do dyspozycji intuicję, wciąż uczy się nowych rzeczy.
  12. Mózg wykonuje swoje zadania tak samo sprawnie jak umysł.
  13. Mózg jest tak zajęty sobą, że nawet jak umysł stwarza problemy w ogóle się tym nie przejmuje.
  14. Czy algorytmom komputerowym można przypisać qualia? Nie, ale rokowania są dobre.
  15. Superkomputery działają na logarytmach, a nie świadomości w związku z czym nie mogą stać się inteligentne. Potrzebna im jest sprawność umysłowa, a nie tylko sama działalność na logarytmach.

Funkcje duszy:

  1. Dusza ma wartość odżywczą (dzięki niej jemy).
  2. Dusza jest oddzielona od ciała, mózg to tylko kształtna substancja.
  3. Duszę wprowadzono aby uspokoić ludzi.
  4. Pojęcie dusza wymyślono aby wytłumaczyć sobie pewne zachowania o których nie było wiadomo.
  5. Czemu akurat w tym kraju dane nam było przyjąć cielesną formę?
  6. Jakimi technikami bada się telepatie? Ręce, które leczą. Manipulacją ludźmi.

Inne tematy z I semestru:

  1. Czy ilość może zmienić jakość? Woda zmienia się w ciecz.
  2. Czy tw. Goedla nakłada jakieś ograniczenia na sztuczną inteligencję? Nasz umysł nie jest na tyle doskonały, nie jest w stanie wykonać wszystkiego co się mu nakaże. Nie zmienia to jednak faktu, że nadal musimy kształcić go.
  3. Węzeł nieskończonego splątania może twierdzić o jakimś wydarzeniu, w którym nie możemy mówić o skończoności.
  4. Paw ma wielki ogon gdyż tak został stworzony. Jest to główna cecha tego gatunku, która wyróżnia go z tłumu. Dzięki temu ogonowi wiemy, że to właśnie paw.
  5. Filozofowie opierali się na ogółach.
  6. Całkowite zrozumienie naszego umysłu jest niemożliwe, ponieważ nasz mózg jest od nas mądrzejszy.
  7. Nie ma nauki monologicznej ponieważ w nauce nie następuje relacja "monolog".
  8. Ponieważ leki dla homeopatów są rozcieńczone przez co tańsze i mało skuteczne zaś gdyby wynaleziono leki dla chorych na raka byłyby one droższe, ponieważ im większa ludność tym większy wzrost materialny firm farmaceutycznych.
  9. Czym się skończyły próby opisania doświadczenia wewnętrznego? Jakie są efekty to chyba można przewidzieć.
  10. Życie tworzy wszechświat natomiast świadomość tworzy czasoprzestrzeń, w której się poruszamy.
  11. Psychologia transpersonalna zajmuje się tym rejonem u człowieka, który jest poza świadomością.
  12. Do tej pory we wszelkich testach człowiek z sprawą swojej semantyki wypada na 10 000:1 gdyż komputer katalogowo wyszukuje informację, a człowiek jest w stanie przywołać ją o wiele szybciej.
  13. Altruiści i egoiści egzystują, gdyż psychologia podkreśla, że muszą oni istnieć, aby nasze społeczeństwo było normalne.
  14. Mistrzowie tajemnicy odpowiedzieli na wszelkie problemy, które były ciężkie do wytłumaczenia.
  15. Reinkarnacja w religii: "Z prochu powstałeś, w proch się obrócisz".
  16. Udowodniono, że w świecie rzeczywistym nie można dzielić odcinków w nieskończoność tak jak robił to Zenon. i że wszystkie zjawiska są ciągłe a nie punktowe.
  17. Teraz wiemy, że odcinek o nieskończonej długości daje odcinek o skończonej długości.
  18. Zenon próbował wyjaśnić zjawisko na zasadzie paradoksów.
  19. W rozumowaniu Zenona ten odcinek nie jest przeliczalny.
  20. Wadami metafory "mózg to komputer, umysł to program" jest to, że nasz mózg jest w stanie zapamiętać wiele rzeczy i faktów a komputer tylko dane informacje, które przetwarza.
  21. Umysł to tylko część składowa mózgu.
  22. Cząstki to wrażenia zmysłowe.
  23. Kwiaty wydzielają zapachy w zależni od tego czy jest odbiorca.
  24. Hume sądził, że wolna wola to dusza.
  25. Kompatibilizm - pogląd zakładający, że istnieje jakiś "duch" sterujący naszym zachowaniem.
  26. Ciepło kaloryfer promieniuje kilka tysięcy razy bardziej niż telefonu komórkowego.
  27. Jaskinia Platona to cienie.
  28. Alegoria jaskini według Platona polegała na tym, że ludzie siedzieli w ciemnej jaskini, przykuci z nogami zamoczonymi. Odnosi się to pewnie do widzenia i postrzegania świata, niemocy oraz tkwieniu w czymś.
  29. W Chińskim pokoju wykonujemy zadania ale tak naprawdę nie wiemy co robimy.
  30. Dlaczego nie można wierzyć homeopatom? Trudno w to uwierzyć.
  31. Bardzo ciekawa hipotezą jest ta, którą mówi iż ' Słuchanie Mozarta sprawia,że jesteś mądrzejszy'.
  32. Trudny problem świadomości polega na szukaniu problemu.
  33. Kultura jest plastyczna ponieważ każdy kraj ma swoją kulturę.

Ewolucja: dlaczego taki mamy świat?

  1. Determinizm genetyczny oznacza całkowite określenie fenotypu przez genotyp, czyli wynikiem naszego zachowania, decyzji, wyborów życiowych są geny.
  2. Ewolucja nie ma wpływu na cechy charakteru tak samo jako frenologia.
  3. Pochrzyn w Afryce Płd to religijny temat tabu.
  4. Oczy z przodu głowy świadczą o poruszaniu się na dwóch nogach. [a co na to tygrysy i jastrzębie?]
  5. Oczy mamy z przodu głowy bo nasze ciała są najlepiej przystosowane do poruszania się przed siebie tak jak i u innych zwierząt dostosowanych do tego typu ruchu [krowy chodzą na boki?].
  6. Mamy oczu z przodu głów by obronić się jest łatwiej. Perfekcyjnie bronimy sie po bokach.
  7. Oczy mamy z przodu bo oczodoły znajdują się z przodu, a nie z boku czaszki.
  8. Antropoidy przez mała liczbę synaps nie rozumieją i posługują się małą symboliką.
  9. Dlaczego neurony nie dzielą się tak jak inne komórki? Ilość neuronów jest stała i co za tym idzie nie mogą się dzielić.
  10. Archeoparazytologia to badanie molekularne komórek.
  11. Archeoparazytologia to dział nauki zajmujący się odpowiedziami na temat nawyków żywieniowych.
  12. Archeoparazytologia jest to badanie molekularne komórek, a także dział nauki zajmujący odpowiedziami na temat nawyków żywieniowych.
  13. Gdyby człowiek nigdy nie wychodził na dwór, do ludzi, nie wykształciłyby mu się żadne memy?
  14. Mem to dawka informacji wpajana do głowy.
  15. Czyli dzisiejsza genetyka, aborcje, eutanazje wzięły swe początki od tej niesławnej nauki- eugeniki?
  16. Eugenika to teoria mówiąca, że jesteśmy w całości zdeterminowani przez geny.
  17. Dlaczego genetyka nie wystarczy by wyjaśnić cechy człowieka? Bo cechy człowieka sązbyt obszerne i bardzo dogłębne.

Percepcja:

  1. Mapy ruchowe to inaczej mapy somatosensoryczne.
  2. Somatosensoryczne mapy topograficzne miały na celu powiązanie kształtu czaszki z mózgiem.
  3. Dźwięki są analizowane przez kore słuchową i znajdują się w płacie skroniowym.
  4. Słuch absolutny polega również na odczytywaniu nut bez używania środków pomocniczych.
  5. Wzrok umożliwia widzenie w dali i bliży.
  6. Według budowy gałki ocznej powinniśmy widzeić na odwrót co jednak nie ma miejsca.
  7. Obraz, który pada na siatkówkę jest odwrócony. Na dalszym etapie zostaje odwrócony i w takiej formie trafia do mózgu. Dzięki temu obraz, który widzimy nie jest odwrócony.
  8. Agnozja kolorów to postrzeganie kolorów, widzenie wszystkich barw. Anomia to widzenie wszystkich kolorów tak samo.
  9. Duchy widzimy tylko w ciemności bo wzrasta nasz strach.
  10. Osoby, które nagminnie popełniają błędy poznawcze, zwykle mają ograniczony umysł.

Inne tematy z II semestru:

  1. Pień mózgu zawiera wszystkie układy regulacyjne i reproduktywne.
  2. Mózgi mają nieograniczoną pamięć.
  3. Amnezja następcza - procesy w mózgu pod wpływem narkotyków.
  4. Wymień 4 humory (fluidy) Hipokratesa. Fluidy - każdy człowiek wydziela indywidualnie dla siebie, są jak linie papilarne, unikalne dla każdego.
  5. Stany idące z podkorowych obszarów są silniejsze niż wyższych obszarów.
  6. Przez środkowe jądro ciała migdałowatego są kontrolowane odruchy niekontrolowane.
  7. Jakie obszary mózgu muszą współdziałać dla utrzymania równowagi? Dopamina i acetylocholina.
  8. Kora oczołodołowa: tam dokonuje się głównie myślenie i interpretacja zmysłów.
  9. Obszar Wernicke inicjuje procesami poznawczymi głosek , wyrazów oraz zdań a nawet czynnościami mowy.
  10. Afazja nazewnicza znajduje się w tylnej części płata skroniowego.
  11. Jeżeli jesteśmy wystawieni na odbieranie dużej ilości bodźców mózg nasz zaczyna „wariować”. Dlatego podczas słyszenia szumy (np na plaży gdzie wieje, jest silne słońce, dużo krzyczących dzieci) słyszymy czyjś głos.
  12. Tzw "trzecia płeć" - trudno określić jaka to płeć.
  13. Ludzie postrzegają swoje stany wewnętrzne, zwierzęta - instynkt.
  14. Fale mózgowe przebiegają w danym obszarze mózgu.
  15. Informacje węchowe przebiegają przec ciało guzkowate w mózgu.
  16. LTP - inaczej wzrost przewodnictwa semantycznego.
  17. Imprinting biologiczny - płód nabiera odporności przez łożysko.
  18. Emocje są to stany aktualne naszego mózgu natomiast uczucia są spowodowane aktywnością neuronów w danym obszarze.
  19. Kreatywność jest to zaprzestanie idei i odejście od normy.
  20. Jakie procesy ... Odpowiednie.
  21. Kwiaty wydzielają enzymy docierające do naszych receptorów ...
  22. Konkretną cześć ciała znajdziemy w odpowiadającej je części mózgu.
  23. Rozproszone modele pamięci mają być uzupełnieniem człowieka (np. w samolocie); nie mogą istnieć bez człowieka.
  24. Gdy zwierzę widzi swoje odbicie w lustrze to jest świadome siebie [tylko wampiry nie odbijają się w lustrze].
  25. "Ja" w mózgu nie wiadomo gdzie się znajduje, prawdopodobnie jest to móżdżek.
  26. Sterognozja to brak widzenia steroskopowego.
  27. Sterognozja jest to umiejętność słuchania obydwoma uszami dźwięków z różnych stron.
  28. W części czołowej mózgu znajduje się specjalnie wykwalifikowany ośrodek smakowy.
  29. Mózg nie może być "odbiornikiem świadomości" bo ma podobną strukturę do mózgów innych ssaków, więc istniałyby świadome zwierzęta.
  30. Najprostszy system nerwowy znajduje się w glebie.
  31. Trudno nazwać świadomością inteligencję na poziomie 2,3 lat człowieka.
  32. Ciężko jest określić, skąd się bierze kreatywność. WD - jak się ie chodzi na wykłady i nie czyta notatek to z pewnością ciężko ...
  33. Gdzie szukać w mózgu formowania się decyzji działania? W móżdżku.
  34. Część chorób psychicznych również występuje poprzez zaburzenie instynktów.
  35. Jak psychiatrzy chcą powiązać choroby psychiczne z działaniem mózgu? Psychiatrzy chcą powiązać choroby psychiczne z działaniem mózgu.

Mamy też przypadki ciężkiej dysleksji, np: stan psychitrzny pacjęta w shizofremi mogą popudzać ...

Powrót do wykładów