Jacek Matulewski
Interakcja człowiek-komputer
(ang. Human-Computer Interaction, HCI)
Wykład ogólnouniwersytecki, 30h
Interakcja człowiek-komputer to stosunkowo nowa dziedzina informatyki, która w znacznym stopniu korzysta z dokonań innych dziedzin nauki i techniki, w szczególności psychologii i kognitywistyki, badań dotyczących sztucznej inteligencji i przetwarzania języka naturalnego, czy elektroniki pozwalającej na budowanie innowacyjnych urządzeń służących do kontroli komputera (okulografy, EEG używane do interfejsów mózg-komputer, czy gogle AR i VR). Badania w tej dziedzinie od kilku lat prowadzą prof. W. Duch i J. Matulewski wraz z interdyscyplinarnym zespołem.
Zespół:
Jacek Matulewski (8h) - okulografia, rozszerzona rzeczywistość, sterowanie gestami, projektowanie GUI aplikacji, teoretyczne podstawy interakcji człowiek-komputer
Andrzej Rutkowski (10h) - widzenie komputerowe, budowanie nietypowych sprzętów typu DIY do sterowania komputerem, wirtualna rzeczywistość
Włodzisław Duch (4h) - interfejsy mózg-komputer (BCI), sztuczna inteligencja, przetwarzanie języka naturalnego (NLP), modele językowe (w tym ChatGPT)
Piotr Ablewski (4h) - tworzenie multimedialnego otoczenia (bieżnia z przechyłem, wyświetlanie obrazu na połączonych ekranach, itd.) oraz sterowanie ciałem
Albert Łukasik (2h) - interfejsy człowiek-robot i człowiek-wirtualny agent (awatar), neuronalne i behawioralne korelaty percepcji i reakcji na sztuczną inteligencję w postaci wirtualnych agentów i humanoidalnych robotów
Arkadiusz Gut (2h) - kognitywista, psycholog
Plan wykładu:
- Fundamentalne prawa psychologii w UX (JM, 25.02.2025)
- Zasady projektowania interfejsów. Badania użyteczności i doświadczenia użytkownika. Zmęczenie mentalne, ergonomia. Biometria (JM, 4.03.2025)
- Wszystko już było, czyli krótki spacer po historii HCI (AR, 11.03.2025)
- Wirtualna rzeczywistość. Interfejsy użytkownika w 3D (AR, 18.03.2025)
- Rozszerzona i mieszana rzeczywistość. Sterowanie gestami (JM, 25.03.2025)
- Standardowe metody sterowania oprogramowaniem (AR, 1.04.2025)
- Narzędzia do projektowania interfejsów (PA, 8.04.2025)
- NLP. Sterowanie językiem naturalnym. Modele językowe (LLM). NUI (WD, 6.05.2025)
- Interfejsy człowiek-mózg (BCI) (WD, 29.04.2025)
- Komunikacja i sterowanie z użyciem interakcji wzrokowych (JM, 15.04.2025)
- Sprzęt DIY (AR, 13.05.2025)
- Sterowanie ciałem - rozwiązania komercyjne, sprzęt DIY oraz rozwiązania programowe (np. MediaPipe) (PA, 20.05.2025)
- Widzenie komputerowe i jego użycie do HCI (AR, 27.05.2025)
- Interakcje człowiek-robot i człowiek-wirtualny agent (AŁ, 3.06.2025)
- Cyberpsychologia (pozytywna) (AG, 10.06.2025)
Literature:
- A. Dix, J. Finley, G.A. Abowd, R. Beale (2003). Human-computer interaction. Pearson Education (ISBN 9780130461094)
- J. Yablonski, Prawa UX. Jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług, Helion 2021,2024 (978-83-289-1339-4)
- K. Holmqvist i R. Anderson (2017), Eye-tracking. CreateSpace Independent Publishing Platform.
- J. J. LaViola Jr, E. Kruijff, R. P. McMahan, D. Bowman, I. P. Poupyrev (2017). 3D user interfaces: theory and practice. Addison-Wesley Professional.
- P. Arpaia, A. Esposito (2023), Wearable Brain-Computer Interfaces: Prototyping EEG-Based Instruments for Monitoring and Control, CRC Press (ISBN 9781032204994)
- E. R. Davies, Computer Vision: Principles, Algorithms, Applications, Learning, Academic Press, 2017
- C. Bartneck, T. Belpaeme, F. Eyssel, T. Kanda, M. Keijsers, S. Sabanovic (2020), Human-Robot Interaction: An Introduction, Cambridge
- P. Fortuna Optimum 2.0. Idea cyberpsychologii pozytywnej, PWN 2024
USOS