Jacek Matulewski
Interakcja człowiek-komputer
(ang. Human-Computer Interaction, HCI)
Wykład ogólnouniwersytecki, 30h

Interakcja człowiek-komputer to stosunkowo nowa dziedzina informatyki, która w znacznym stopniu korzysta z dokonań innych dziedzin nauki i techniki, w szczególności psychologii i kognitywistyki, badań dotyczących sztucznej inteligencji i przetwarzania języka naturalnego, czy elektroniki pozwalającej na budowanie innowacyjnych urządzeń służących do kontroli komputera (okulografy, EEG używane do interfejsów mózg-komputer, czy gogle AR i VR). Badania w tej dziedzinie od kilku lat prowadzą prof. W. Duch i J. Matulewski wraz z interdyscyplinarnym zespołem.

Zespół:
Jacek Matulewski (8h) - okulografia, rozszerzona rzeczywistość, sterowanie gestami, projektowanie GUI aplikacji, teoretyczne podstawy interakcji człowiek-komputer
Andrzej Rutkowski (10h) - widzenie komputerowe, budowanie nietypowych sprzętów typu DIY do sterowania komputerem, wirtualna rzeczywistość
Włodzisław Duch (4h) - interfejsy mózg-komputer (BCI), sztuczna inteligencja, przetwarzanie języka naturalnego (NLP), modele językowe (w tym ChatGPT)
Piotr Ablewski (4h) - tworzenie multimedialnego otoczenia (bieżnia z przechyłem, wyświetlanie obrazu na połączonych ekranach, itd.) oraz sterowanie ciałem
Albert Łukasik (2h) - interfejsy człowiek-robot i człowiek-wirtualny agent (awatar), neuronalne i behawioralne korelaty percepcji i reakcji na sztuczną inteligencję w postaci wirtualnych agentów i humanoidalnych robotów
Arkadiusz Gut (2h) - kognitywista, psycholog

Plan wykładu:

  1. Fundamentalne prawa psychologii w UX (JM, 25.02.2025)
  2. Zasady projektowania interfejsów. Badania użyteczności i doświadczenia użytkownika. Zmęczenie mentalne, ergonomia. Biometria (JM, 4.03.2025)
  3. Wszystko już było, czyli krótki spacer po historii HCI (AR, 11.03.2025)
  4. Wirtualna rzeczywistość. Interfejsy użytkownika w 3D (AR, 18.03.2025)
  5. Rozszerzona i mieszana rzeczywistość. Sterowanie gestami (JM, 25.03.2025)
  6. Standardowe metody sterowania oprogramowaniem (AR, 1.04.2025)
  7. Narzędzia do projektowania interfejsów (PA, 8.04.2025)
  8. NLP. Sterowanie językiem naturalnym. Modele językowe (LLM). NUI (WD, 6.05.2025)
  9. Interfejsy człowiek-mózg (BCI) (WD, 29.04.2025)
  10. Komunikacja i sterowanie z użyciem interakcji wzrokowych (JM, 15.04.2025)
  11. Sprzęt DIY (AR, 13.05.2025)
  12. Sterowanie ciałem - rozwiązania komercyjne, sprzęt DIY oraz rozwiązania programowe (np. MediaPipe) (PA, 20.05.2025)
  13. Widzenie komputerowe i jego użycie do HCI (AR, 27.05.2025)
  14. Interakcje człowiek-robot i człowiek-wirtualny agent (AŁ, 3.06.2025)
  15. Cyberpsychologia (pozytywna) (AG, 10.06.2025)
Literature:
  1. A. Dix, J. Finley, G.A. Abowd, R. Beale (2003). Human-computer interaction. Pearson Education (ISBN 9780130461094)
  2. J. Yablonski, Prawa UX. Jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług, Helion 2021,2024 (978-83-289-1339-4)
  3. K. Holmqvist i R. Anderson (2017), Eye-tracking. CreateSpace Independent Publishing Platform.
  4. J. J. LaViola Jr, E. Kruijff, R. P. McMahan, D. Bowman, I. P. Poupyrev (2017). 3D user interfaces: theory and practice. Addison-Wesley Professional.
  5. P. Arpaia, A. Esposito (2023), Wearable Brain-Computer Interfaces: Prototyping EEG-Based Instruments for Monitoring and Control, CRC Press (ISBN 9781032204994)
  6. E. R. Davies, Computer Vision: Principles, Algorithms, Applications, Learning, Academic Press, 2017
  7. C. Bartneck, T. Belpaeme, F. Eyssel, T. Kanda, M. Keijsers, S. Sabanovic (2020), Human-Robot Interaction: An Introduction, Cambridge
  8. P. Fortuna Optimum 2.0. Idea cyberpsychologii pozytywnej, PWN 2024

USOS