2. Mity

Pegasus

Znaczenie mitów dla zrozumienia umysłu | Najstarsze mity: Mezopotamia i Egipt | Mity hebrajskie | Psyche i policentryzm: mity greckie | Ying i Yang - tradycje Chin | Abidharma - Psychologia buddyjska i introspekcja |

"Nasz podstawowy sposób myślenia o świecie jest wynikiem odkryć naszych przodków dokonanych w zamierzchłej przeszłości".
William James.

2.1. Znaczenie mitów dla zrozumienia umysłu

Powstanie społeczeństw rolniczych zmieniło perspektywę: trzeba było planować, odprawiać rytuały wiosną by zbierać plony po kilku miesiącach. Trzeba było chronic rolników, oraz obliczać i zbierać podatki. Powstała kasta wojowników, handlarzy i zarządców. Kapłani zaczęli pełnić całkiem inną rolę niż szamani w społeczeństwach zbierackich. Zapisywali listy ofiar, prosili o łaskę bogów odpowiedzialnych za różne funkcje opiekuńcze.
Mity nadal tkwią głęboko u podstaw naszego myślenia o świecie.



2.2. Najstarsze mity: Mezopotamia i Egipt

Mity i religie gwarantowały dużą stabilność, ale brak plastyczności przyczynił się do upadku kultur. Przez ponad 2000 lat skomplikowany systemie wierzeń Egiptu był rzadko kwestionowany (kilka prób wprowadzenia nowych wierzeń zakończyło się klęską). Samodzielne myślenie w Babilonie czy Egipcie było herezją. Grecy nie mieli kapłanów, było to znacznie mniej stabilne społeczeństwo, zdolne do lepszej adaptacji.

2.3. Mity hebrajskie

2.4. Psyche i policentryzm: mity greckie

2.5. Yin i Yang - tradycje Chin

2.6. Abidharma - psychologia buddyjska i introspekcja

Szkoły filozoficzne wywodzące się z buddyzmu odwoływały się do bezpośrednich przeżyć, najważniejsza była w nich introspekcja, zrozumienie natury umysłu i osiągnięcie mądrości. Większość tradycji Indii, Chin i innych krajów Azji oderwała się jednak od introspekcji i zajęła spekulacjami intelektualnymi na religijne tematy (Radhakrishnan, 1958). Zauważono też, że stosowanie pojęć do opisu zjawisk (conceptual proliferation) osłabia bezpośrednie niewerbalne postrzeganie. Nazwa, nadanie czemuś kategorii, pozbawia przeżycia indywidualnego charakteru.
Czym w buddyjskim ujęciu jest mądrość (Hall, 2010)? To wykracza już poza ten wykład, ale nie poza neuronauki, które powoli dojrzewają do zajmowania się takimi zagadnieniami (np. książki Jamesa H. Austina)...

W wielu krajach Azji (od Sri Lanki po Japonię) buddyzm stał się typową religią, chociaż pierwotnie był bardziej filozofią egzystencjalną, zajmującą się ludzkim cierpieniem i drogą do doskonalenia charakteru. Wszystkie inne religie skupiały się na wyobrażeniach relacji ludzi i istot nadprzyrodzonych.

2.7. Inne mity

Czy mity mogą zniknąć z naszego życia? Czy nauka może je zastąpić?
Mity oparte na nauce nie zastąpią tradycyjnych w ich licznych aspektach, nie opowiadają indywidualnych ludzkich historii (jak np. mitologia grecka czy hebrajska). Trudno budować indywidualne opowieści wokół naukowych wizji mikro i megaświata, bo te wizje nie odnoszą się do ludzkiego poziomu przeżywania świata, ludzkich emocji. Nie widać też jak można by zmienić mity tak, by lepiej pasowały do współczesnej wiedzy. Pojawianie się antynaukowych twierdzeń, płaskiej lub wydrążonej Ziemi, odwołania do mitologii indyjskiej lub okultystycznych wierzeń, zalew filmów odwołujących się do mitów o Atlantydzie czy egipskiej magii, pokazuje, że mity są nadal żywe.
Mamy też liczne mity narodowe, mesjanizm, sebastianizm, frankizm, współczesny vissarionizm i liczne inne postacie Mesjaszy, są mity antysemickie, mity powielane w filmach, mity o UFO i trojkącie bermudzkim, mit "ducha w maszynie", wrodzonej dobroci człowieka, mit tabula rasa, mitologiczne teorie spiskowe i wiele innych mitów współczesnych, w które wierzy wielu ludzi.

Wniosek: warto znać mity i zdawać sobie sprawę z ich wpływu na nasze życie. Jeśli wydaje mi się, że coś wiem, to szukam wiadomości podważających, a nie potwierdzających moje przekonania, bo to łatwo znaleźć.
Zadaniem nauki nie jest dowodzić, że czegoś nie ma lub jakiś pomysł, który wydaje się jego twórcy wartościowy, nie istnieje lub jest niemożliwy. Jeśli ktoś wymyśla fundamentalne nowe siły, głosi panpsychizm czy ogłasza, że istnieje latający potwór spaghetti krążący po naszej orbicie (lub słynny czajniczek Russela) to ciężar dowodu nie spoczywa na nauce.

Ciekawostki: odłam szintoizmu zwany Oomoto uważa za rodzaj boga (kami, to jest bardziej nasz święty niż bóg) Ludwika Zamenhoffa, twórcę esperanto - w tym języku publikowano książki i artykuły na temat tej religii. Kami jest wiele i mają być aspektami jedynego Boga.
Jaki jest status świętych? W religiach politeistycznych odpowiadają im pomniejsi bogowie, mający symbolizować określone cnoty.
Lista ludzi uznawanych za bogów jest zaskakująca, podobnie jak lista mesjaszy, wcieleń Jezusa, mahdih, buddów i awatarów.

Podsumowanie wykładu (AI Gemini 1.5 Pro)

Warto znać mity i zdawać sobie sprawę z ich wpływu na życie.

  • Potrzeba narracyjnego objaśniania świata. Narratologia zajmuje się badaniem narracji.
  • Mity i religie zapewniały stabilność, ale brak plastyczności doprowadził do upadku kultur.
  • Ewolucja religii od naiwnych animistycznych do uniwersalnych mitów, która wiąże się z rozwojem idei boga. Przyjmowanie wierzeń silniejszych klanów prowadziło do powstania bóstw wyższego poziomu.
  • Problemy z interpretacją archaicznych tekstów, których sens jest trudny do zrozumienia ze względu na zmiany w konceptualizacji świata i kontekst kulturowy. Antropolingwistyka i etymologia pomagają badać ewolucję myślenia.
  • Mity mogą zniewalać, dając pozorne odpowiedzi, zniechęcające do dalszych poszukiwań. Zamknięte systemy interpretacyjne zawsze znajdują wyjaśnienie, nawet jeśli nie pozwalają na przewidywanie przyszłych zdarzeń.
  • Radykalne zmiany światopoglądu zdarzają się rzadko, ponieważ mity kształtują wyobrażenia i neuronalne ścieżki w mózgu od dzieciństwa. Łatwiej jest dołączyć do sieci pojęć ukształtowanej przez daną kulturę pojęcia nieco odmienne, niż radykalnie nowe.
  • Wiara w kosmiczny porządek świata i hierarchiczną strukturę społeczną była powszechna w przeszłości. Mityczne wyjaśnienia są nadal popularne, ponieważ oszczędzają energię i nie wymagają zrozumienia skomplikowanych pojęć naukowych.
  • Antropomorfizacja zjawisk i przypisywanie im ludzkich cech ułatwia wyobrażanie sobie nadprzyrodzonych mocy. Teoria umysłu dawała hominidom przewagę, pozwalając na współpracę i obronę.
  • Mity pełnią funkcje społeczne, takie jak wzmacnianie jedności grupy, dostarczanie rozrywki, uzasadnianie obyczajów i tabu oraz regulowanie zachowania.
  • Wieża Babel jako przykład przekształcenia prawdziwej historii w umoralniającą opowieść.
  • Powstanie społeczeństw rolniczych zmieniło rolę kapłanów, którzy zaczęli zapisywać listy ofiar i prosić bogów o łaskę. Mity nadal tkwią u podstaw myślenia o świecie.
  • Inanna, bogini Mezopotamii, i sumeryjski poemat o raju jako przykłady najstarszych mitów.
  • Człowiek jako część natury, gdzie zjawiska miały osobowość i wolę. Brak odróżnienia jawy od snu, żywych od zmarłych, prowadził do wiary w magiczną moc kamieni i zależności od bogów.
  • Sumeryjczycy, Babilończycy i Egipcjanie rozwinęli system liczenia, obserwacje astronomiczne i geometrię, ale nie znali pojęcia ogólnego dowodu.
  • Faraon jako bóg i pośrednik między ludźmi a bogami. Obrzędy pogrzebowe i synteza Re-Słońca z Ozyrysem.
  • Przykazanie "nie zabijaj" dotyczyło tylko członków własnego klanu. Rytuały pogrzebowe i agrarne przetrwały do XX wieku.
  • Mity i religie gwarantowały stabilność, ale brak plastyczności przyczynił się do upadku kultur.
  • Mity hebrajskie w Biblii ukształtowały obraz świata w krajach chrześcijańskich. Człowiek powstał z gliny poruszany boskim tchnieniem.
  • Geneza opisuje świt świadomości człowieka, a mity w niej zawarte mają wpływ na myślenie ludzi. Symbolika drzewa obrazującego odradzający się Kosmos istniała już w czasach mezolitycznych.
  • Mit o Adamie i Ewie symbolizuje stan rodzenia się samoświadomości i odejścia od pierwotnego stanu bez refleksji moralnych. Wiedza jest niebezpieczna, a posłuszeństwo autorytetom jest ważne dla przetrwania.
  • Drzewo Życia jako motyw mitologii starożytnych kultur. Spożycie owocu jako symbol uwolnienia się od tyranii "teraz i tutaj", świadomości przyszłych konsekwencji działań, nieuchronności śmierci.
  • Koncepcja Boga zazdrosnego ustępuje koncepcji Boga litościwego. Idea Boga zazdrosnego wydaje się absurdalna w kontekście ogromu wszechświata.
  • Konsekwencją mitu o Adamie i Ewie jest wiara w grzech pierworodny i wolną wolę człowieka.
  • Po potopie Bóg mówi, że usposobienie człowieka jest złe od młodości, ale nie naprawia swojego stworzenia, tylko je karze.
  • Dążenie do stabilności może prowadzić do negatywnych konsekwencji. Trzeba się zmieniać w stabilny sposób, dostosowując się do nowych sytuacji.
  • Postępek Adama jest "upadkiem ludzkości" tylko z punktu widzenia zazdrosnego Boga.
  • Wnioski oparte na analizie świętych tekstów są niepewne, ponieważ teolodzy mylili się w wielu kwestiach dotyczących świata.
  • Interpretacja przykazań może być różna, np. pierwsze przykazanie można interpretować jako nakaz kwestionowania swoich przekonań i poszukiwania prawdy.
  • Potop jako metafora zniszczenia koniecznego do odrodzenia, opisywana w mitach całego świata.
  • Księga Rodzaju przedstawia uproszczony obraz człowieka i obarcza Adama winą za cierpienia ludzkości.
  • Stary Testament jest wyrazem przesądów ludów patriarchalnych, nomadycznych.
  • Mity hebrajskie wpływają na życie wyznawców chrześcijaństwa, islamu i judaizmu, np. w kwestii karania za czyny niezgodne z prawem Mojżeszowym.
  • Inwokacja do Ewangelii Św. Jana i trudności z interpretacją greckiego słowa "logos".
  • Sprzeczności w Biblii i potrzebę "odbajkowienia" religijnej wizji świata.
  • Grecy rozumieli prawa natury podobnie jak prawa ludzkie, jednak pojawiały się też bezosobowe moce.
  • Koncepcja przyczynowości była nieznana w Mezopotamii, gdzie wszystkim rządziły boskie zachcianki. Policentryzm Greków kwestionował istnienie jedynej słusznej prawdy.
  • Wiara we wspólnych bogów jest spoiwem społecznym, ułatwia wprowadzenie tabu i obyczajów, reguluje zachowania prospołeczne, daje motywację do działania i poczucie sensu.
  • Współczesne wyobrażenia oparte na mitologii rodem z science-fiction, np. scientologia i Raelizm.
  • Mitologia grecka i rzymska przetrwała w języku potocznym i nazwach firm.
  • Życie jest ciągłym ruchem i przemianą, a umysł jest strumieniem zjawisk. Metafora "sieci Indry" obrazuje współistnienie i współzależność wszystkiego, co istnieje.
  • Buddyzm ma inną koncepcję niż hinduizm, w którym reinkarnacja to wędrówka duszy, która wciela się w kolejne ciało.
  • Człowiek jest kompleksem pięciu skupisk (skandh): materialnych, uczuć, percepcji, woli i dyspozycji duchowych i rozumu. Umysł to narząd tworzący z wrażeń i doznań idee i pojęcia intelektualne.
  • Dialog króla Milindy z Nagaseną wyjaśnia powstawanie skłonności. Buddyzm Mahajany to mieszanka tradycji Chin i Indii.
  • Mistrz Zen Bassui w "Kazaniu o jednym umyśle" zachęca do wnikania w źródło myśli i poszukiwania własnego Umysłu.
  • Praktyczna podstawa nauk buddyjskich wymaga dyscypliny moralnej, równowagi wewnętrznej i osiągnięcia doskonałej mądrości, co prowadzi do "Szlachetnej ośmiorakiej ścieżki".
  • Mity oparte na nauce nie zastąpią tradycyjnych w ich licznych aspektach, nie opowiadają indywidualnych ludzkich historii. Mamy też liczne mity narodowe, mesjanizm, antysemityzm, mity powielane w filmach, mity o UFO i wiele innych.
  • Należy szukać wiadomości podważających, a nie potwierdzających własne przekonania.
  • Lista ludzi uznawanych za bogów jest zaskakująco długa, podobnie jak lista mesjaszy, wcieleń Jezusa, mahdih, buddów i awatarów.
  • Należy przemyśleć znaczenie mitów w przeszłości, jakie mity utrzymują się współcześnie, jak mity wpływały na strukturę społeczną i jakie pozytywne cechy charakteru mogły wzmacniać.
  • Warto zastanowić się, jakie mity wpływają na myślenie ludzi w naszym otoczeniu i jakie mity lub magiczne formy myślenia mają wpływ na daną osobę.

    Pytania do przemyślenia.

    Jakie było znaczenie mitów w przeszłości?
    Jakie mity utrzymują się współcześnie?
    Jak mity wpływały na strukturę społeczną?
    Jakie pozytywne cechy charakteru mogły wzmacniać?
    Jakie mity do tej pory wpływają na myślenie ludzi w moim środowisku?
    Jakie mity lub magiczne formy myślenia mają wpływ na mnie osobiście?

    Kilka interesujących pytań:

    1. Skąd się wzięły pytania natury filozoficznej?
    2. Dlaczego powstało tyle różnych religii?
    3. Dlaczego niektóre religie przetrwały tysiące lat?
    4. Jakie funkcje pełnią mity?
    5. Jakie znasz trójki bogów? Dlaczego tak często występują trójkami?
    6. Dlaczego po 4000 lat nadal używamy systemu wynalezionego przez Sumeryjczyków?
    7. Dlaczego mamy tyle odłamów chrześcijaństwa i ciągle powstają nowe?
    8. Dlaczego interpretacja starożytnych tekstów jest taka trudna?
    9. Jak przejawia się dylemat stabilności i plastyczności w rozwoju kultur, co sprzyjało stabilności a co plastyczności?
    10. Jak czynniki środowiskowe mogły wpłynąć na wyobrażenia różnych bogów?
    11. Dlaczego religie, w których centralną rolę pełniły kobiece bóstwa, zanikły w starożytności?
    12. Jak mity hebrajskie wpływają na nasze życie?
    13. Jakie cechy charaktery symbolizowali greccy bogowie i boginie?
    14. Czym są archetypy i jak się wiążą z mitami?
    15. Jakie było społeczne znaczenie siedmiu grzechów głównych?
    16. Co oznacza "osiągnięcie dao", czym była ta koncepcja?
    17. Co reprezentuje diagram Taiji?
    18. Co reprezentuje węzeł nieskończonego splątania?
    19. Czym zajmuje się filozofia Abidharmy?
    20. Czym różni się buddyzm od innych koncepcji religijnych?
    21. Jak różni się buddyjska koncepcja odrodzenia od reinkarnacji?
    22. Co to jest karma i jakie było prawdopodobne znaczenie tego słowa?
    23. Jaka jest przyczyna istnienia zła w ujęciu Abidharmy?
    24. Co to jest nirwana?
    25. Jak w buddyzmie mahajany próbowano zgłębić działanie umysłu? Jakie praktyki miały im w tym pomóc?
    26. Czym jest człowiek w filozofii Abidharmy?
    27. Czym jest umysł w ujęciu Abidharmy?
    28. Co opisuje metafora sieci Indry?
    29. Czy duchowość musi być powiązana z wiarą w nadprzyrodzone siły?
    30. Jakie znasz religie słowiańskie?
    31. Jak można określić ateizm?

    Literatura

    Wideo: All religions explained in 10 minutes YT, 10 min |

    Dlaczego wierzymy w religie i teorie spiskowe? Prezentacja na konferencji Kognitywno-Religioznawczej MUR, Mózg-Umysł-Religia, Uniwersytet Jagielloński, 3/2014 |
    Duch W, Neuronauki i natura ludzka. Rozdział do książki na temat relacji wiara-nauka.

    Filozofia Chin | Myth links | Teksty Ojców Kościoła |
    Na temat mitologii publikuje się wiele książek.

    Po polsku:

    1. Arystoteles, O duszy
    2. Dawkins, R. Bóg urojony. Wyd. Cis, 2007. Znany biolog ewolucyjny, jego Foundation for Reason and Science.
    3. Eliade Mircea, Historia wierzeń i idei religijnych (PAX 1988)
    4. Gieysztor, A. Mitologia Słowian. Wyd. III, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, 2006
    5. Heller, M. Nauka i teologia - niekoniecznie na jednej planecie. Copernicus Center Press 2019.
    6. James W, Odmiany doświadczenia religijnego. Studium ludzkiej natury (PWN, Warszawa, 2014; orig. 1902, klasyczna książka na temat psychologii religijnych przeżyć).
    7. Lévi-Strauss, C. Mit i znaczenie, Wyd. Narodowe Centrum Kultury, 2020. Skrócona synteza najsłynniejszego antropologa kulturowego.
    8. Łyszczyński Kazimierz (1634–1689) — zakonnik katolicki, ścięty za ateizm, został patronem ateistów. Autor traktatu „O nieistnieniu Boga”.
    9. Markowska, W. Mity Greków i Rzymian. Iskry, Wyd. 14.
    10. Miles Jack, Bóg - biografia. Warszawa: Wyd. al fine, 1998 (analiza literacka Biblii).
    11. Gaiman, N. Mitologia Nordycka. Wyd Mag, 2017
    12. Nowak A, Ziemiński I, Chrześcijaństwo. Amoralna religia. 2023
    13. Numbers R.L (red.), Wyrok na Galileusza i inne mity o nauce i religii. tł. Michał Romanek. Warszawa, Centrum Myśli Jana Pawła II, 2010 - znakomita książka rozwiewająca wiele mitów o relacji wiara i nauka.
    14. Radhakrishnan Sarvepalli, Filozofia Indyjska (PAX 1958)
    15. Russell, B. Dlaczego nie jestem chrześcijaninem, 1927. Klasyczna książka słynnego matematyka i filozofa.
    16. Sieczkowski, T. Nowy ateizm. Rekonstrukcja światopoglądu. wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2018
    17. Słuszkiewicz, E. Pradzieje i legendy Indii. Wydawnictwo Dialog.
    18. Starzyński, M. Nowy Ateizm. Analiza krytyczna. Nomos, Kraków 2015
    19. Stenger V. Bóg - Błędna hipoteza. Jak nauka wykazuje, że Bóg nie istnieje. WUŁ 2018
    20. Szemiński J, Ziółkowski M. Mity, rytuały i polityka Inków. PIW
    21. Tatarkiewicz W. Historia Filozofii (PWN, Warszawa 1978)
    22. Teksty Ojców Kościoła: http://www.knight.org/advent
    23. Ziemiński Ireneusz, Czy Jezus rzeczywiście jest lepszy niż Kościół? Radzę ostrożność w powoływaniu się na Biblię. Wyborcza, Duży Format, 23.10.2023
    24. Żukowski, L, Największe kłamstwa i mistyfikacje w dziejach kościoła - mity i rzeczywistość.

    Po angielsku:

    1. Angelis F.T. The Polytheism of the Bible and the Mystery of Lucifer (Sparta Books, 1997)
    2. De Botton, Alain. Religion for Atheists: A Non-believer's Guide to the Uses of Religion. Pantheon 2012.
    3. Ecklund E. H., Long E. Scientists and Spirituality. Sociology of Religion, 2011
    4. Frankfort H i inn. The Intellectual Adventure of Ancient Man: An Essay on Speculative Thought in the Ancient Near East. Chicago: University of Chicago Press, 1977.
    5. Graffin, G. W. 2004. Evolution, monism, atheism, and the naturalist world-view. Ithaca, New York: Polypterus Press.
    6. Henrich, Joseph, The Weirdest People in the World. How the West Became Psychologically Peculiar and Particularly Prosperous. Penguin Books (2020).
    7. Lewis C.S., The discarded image (Cambridge 1964)
    8. Segal, RA. Myth: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford UP, 2004.
    9. White A.D. History of the Warfare of Science with Theology in Christendom, 1895, czyli historia pomyłek teologicznych.

    Wiki Niereligijność, Gallup - statystyki związane z religijnością w USA.
    Tajemnice chrześcijaństwa, cesarz Konstantyn i chrześcijaństwo w rzymskim imperium.
    Institute for the Bio-Cultural Study of Religion



    Cytowanie: Włodzisław Duch, Wstęp do Kognitywistyki. Rozdz. 2: Mity. UMK Toruń, 2025.
    Następny wykład: Historia pojęć | Wstęp do kognitywistyki - spis treści.

    Wstęp do kognitywistyki - spis treści